The Fall of the House of Usher (1949)

1 stem

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Ivan Barnett
met Gwen Watford, Kay Tendeter en Irving Steen

Een reiziger arriveert aan het huis Usher om zijn oude vriend Roderick Usher te bezoeken. Bij zijn aankomst ontdekt hij dat Roderick en zijn zus Madeline getroffen zijn door een mysterieuze kwaal: Rodericks zintuiglijke waarnemingen zijn pijnlijk overgevoelig terwijl Madeline lijdt aan catatonie. ‘s Avonds vertelt Roderick zijn gast over een oude familievloek: elke keer dat er meer dan één kind in het gezin was, zijn alle broers en zussen gek geworden en stierven ze een gruwelijke dood. Naarmate de dagen verstrijken, bereiken de gevolgen van de vloek hun angstaanjagende climax.

avatar van Mac Hammer Fan
De gelijknamige short story van Edgar Allan Poe behoort tot de beste griezelverhalen die ooit werden geschreven. Zou deze verfilming ook wel eens willen zien. Tot nog toe vond ik de Corman verfilming met Vincent Price de beste.