• 8.481.081 stemmen

Myn Bala: Warriors of the Steppe (2012)

Actie / Drama | 132 minuten

Genre: Actie / Drama

Alternatieve titel: Myn Bala

Oorsprong: Kazachstan

Geregisseerd door: Akan Satayev

Met onder meer: Aliya Telebarisova en Kuralay Anarbekova

IMDb beoordeling: 6,4 (920)

Oorspronkelijke taal: Russisch

Plot Myn Bala: Warriors of the Steppe

Kazachstan, 1729. De Dzoengaren, een barbaarse Mongoolse stam, hebben de steppen schoongeveegd. Kazachse sultans hebben hun volk verlaten en hen aan hun lot overgelaten. Gedreven door wraak en zijn liefde voor Zere, verzamelt de jonge Sartai een groep onvolwassen Kazachkrijgers, in het Kazachs genoemd 'myn bala' (duizend jongens). Hij leidt zijn troepen in een heroïsche strijd tegen de Dzoengaren, om zijn land te bevrijden van tientallen jaren terreur.

imageimage

kappeuter (crew films)

avatar van Decec

Decec

Mooi poster

avatar van Onslaught

Onslaught

Wat een parel is dit zeg.

Zelden zo'n mooie film gezien die het eeuwenoude nomadenleven in centraal Azië zo mooi in beeld weet te brengen. Wat een mooie open landschappen en wat een mooie kostuums en decors.

Het verhaal is mooi en ontroerend en volgt de vrijheidsstrijd van een groep Kazachen (Turks nomadenvolk) die vechten tegen de op dat moment dominante groep Dzjoengaren (Mongolisch nomadenvolk) in hun regio. Maar waar veel andere nomaden films me niet echt in de film weten te houden, krijgt deze film het voor elkaar om mij echt te raken.

De dialogen zijn goed, de actie is erg mooi in beeld gebracht en kent een goede mix tussen gevechten ter paard of ter voet. Ook de cast zit erg goed in elkaar.

Als laatste krijg je de door de hele film door geregeld mooie boventoonzang te horen en bij de aftiteling een erg mooi stuk van traditionele instrumenten.

Jammer dat de film niet in de prijzen is gevallen bij de 85ste Oscaruitreiking. Dat had de film misschien iets meer onder de aandacht gebracht.

avatar van aspro

aspro

bij bol.com zie je dat hij 90min running time en op MM gegevens 138min running time?

wat klopt er wel van de speeltijd?

kappeuter (crew films)

aspro

Hmm... Wikipedia zegt 100 minuten, Amazon 108... Andere bronnen melden 132 minuten...

Dvd-cut kan soms korter zijn, maar ik kan er nu geen chocola van maken.

avatar van Boneka

Boneka

• 2016 berichten

Zojuist bekeken (132 minuten)

Zeer mooi gemaakte film in het nu hetende Kazachstan. De beelden zijn oogstrelend de muziek (soundtrack) bijzonder mooi gemaakt tot het eind. Met de soundtrack is gelijk ook een minpunt aangehaald, want tussen de dialogen door blijft deze muziek vaak versterkt zodat de aandacht soms meer komt te liggen op de muziek dan op het verhaal en dat is wel jammer. Het verhaal is aardig te volgen en heeft een aardige opbouw. De geloofwaardigheid is hier en daar wel ver te zoeken, maar dat moeten we maar voor lief nemen. De film is losjes gebaseerd op de vrijheid die Kazachstan uiteindelijk heeft gekregen en daar is dus een mooi strijders/liefdesverhaal uit voort gekomen. Erg mooi gemaakt met prachtige vergezichten steppes en mooie kleurschakeringen. Het verhaal had wat beter gekund en wellicht waren de hoofdrolspelers gewoon te jong voor het verhaal. Maar overall is het fijn om ook eens een heel ander soort film te zien. Twijfelde tussen 3 en 3,5 ster maar rond het naar boven af, omdat het eens een keer geen Amerikaanse film is rond ik m af naar boven toe!

avatar van james_cameron

james_cameron

Da's weer eens wat anders: een groots opgezet historisch spektakel uit Kazachstan. En visueel valt het bepaald niet tegen, met een rijkdom aan fraaie kostuums, verzorgde decors en groots camerawerk. Het is duidelijk een lofzang op het eigen land, en hier zit 'm dan ook het zwakke punt van de film. Het wordt allemaal zo serieus en gewichtig gebracht dat de statische dialoogscenes amper door te komen zijn. Sowieso wordt er niet best geacteerd, met de veel te jonge hoofdrolspeler als dieptepunt. Jammer, want met iets betere aktiescenes en een minder simplistisch script had dit internationaal nog wel iets voor kunnen stellen. Nu blijft het sympathieke maar uiteindelijk te vlakke epos steken in goede bedoelingen.

avatar van Alexjc

Alexjc

Een aangename film om naar te kijken. Een andere wereld, het Epos en de andere taal, de sfeer maken het leuk om naar te kijken.

Alleen het acteren is niet helemaal top. De Dialogen zijn iets te oplezerig. Maar het hoort een beetje bij deze film. Had mij niet heel erg gestoord.

Maar de gemiddelde score van 3.64 vind ik te hoog voor deze film. Eerder een ruime 3.

BBarbie

De film is gemaakt ter gelegenheid van de 20e verjaardag van de onafhankelijkheid van Kazakhstan. Heel passend om bij een dergelijk jubileum terug te grijpen op de eerdere onafhankelijkheidsstrijd van de Kazachen drie eeuwen geleden. Het levert een epische film op, waarin overvloedig plaats is voor patriotisme, heroïsme en tussen de bedrijven door ook nog voor romantiek.

In verband met het laatste is het opmerkelijk dat IMDb –slordig als zo vaak– in zijn cast de vrouwelijke protagonist Zere (gespeeld door de charmante Aliya Anuarbek; zie poster) mist. Al met al een onderhoudende film met een boeiend verhaal en een mooie cinematografie, die dankbaar gebruik maakt van de fraaie, soms spectaculaire omgeving.