Mon Voyage d'Hiver (2003)

Alternatieve titel: My Winter Journey

1 stem

Frankrijk

geregisseerd door Vincent Dieutre
met Itvan Kebadian, Vincent Dieutre en Jorg Neitzert

Een vijftienjarige jongen wordt onder de hoede genomen door een ongeveer veertigjarige Fransman. Het is winter en de twee gaan op reis in het weidse Duitsland. Voor de een een pijnlijk weerzien en voor de ander een periode van zelfonderzoek. Tijdens hun reis probeert de oudere de jongere iets duidelijk te maken.

Typisch een film waarin niet de vertelstructuur of het plot het middelpunt vormt, maar waarin het om de sfeer gaat. Het drama (voorzover daar sprake van is), sleept zich tergend langzaam voort, waarbij je bijna voortdurend moet luisteren naat een uiterst saaie stem. De korte muzikale onderbrekingen komen als een verademing. Na afloop heb je geen idee waar je naar gekeken hebt.