Sun Don't Shine (2012)

Drama / Thriller

geregisseerd door Amy Seimetz
met Kate Lyn Sheil, Kentucker Audley en AJ Bowen

Crystal (Kate Lyn Sheil) en haar vriend Leo (Kentucker Audley) beginnen aan een gespannen en mysterieuze trip door het verlaten landschap van het midden van Florida, dat even mooi als spookachtig is. Terwijl ze in noordelijke richting langs de Golfkust reizen, komen er steeds meer verontrustende details aan het licht; over het sinistere verleden van Crystal alsook de donkere toekomst van het stel.

avatar van Montorsi
Had hier toch wel wat meer stemmen verwacht dan alleen die van McSavah. Is online toch een stukje populairder dan hier tot nu toe.

Verdient wel wat meer aandacht namelijk. Prima indie/mumblecore-filmpje van Amy Seimetz, de vrouwelijke hoofdrolspeelster in o.a. Upstream Color met haar langspeeldebuut. Het is een behoorlijk ruwe, grimmige roadmovie met vooral uitstekend sounddesign. Het camerawerk is verfrissend en het verhaaltje boeiend genoeg en vooral goed overgebracht. Wat minder zijn de wat houterige dialogen, ook wat inherent aan het stijltje, maar toch.

Het is over de gehele linie misschien niet enorm indrukwekkend, maar vond het toch een erg aangenaam minimalistisch low-budget filmpje. 3.5*

avatar van Inland Rabbit
Ik had hier (voorlopig) nog niet zo veel stemmen verwacht hoor. Het begint te komen op Moviemeter, meer waardering voor kleine, licht experimentele Amerikaanse dramas die vaak duidelijk narratief op de laatste plaats stellen of in ieder geval anders verpakken. Het is niets nieuws, dit soort films zijn heel erg beïnvloedt door oudere films, zoals bijvoorbeeld Badlands. Toch is de benadering van deze nieuwe "stroming" films zeer eigen in omgang met intense emoties en een meditatieve manier van filmen.Er begint zich langzamerhand een kringetje te vormen van vrienden/kennissen met allemaal dezelfde mindset. Films en reggiseurs die in Amerika nu aardig doorbreken, maar voordat het in Nederland zover is zal dat nog wel even duren.

Voor mij zijn het allemaal bekende namen in deze film. Amy Seimetz (A Horrible Way to Die, Upstream Color), Kate Lyn Sheil ( The Color Wheel), AJ Bowen (A Horrible Way To Die, Hatchet II) en Kentucker Audley is me vooral als regisseur bekend van de Open Five films. Echter, bij de meerderheid hier zal vooral Seimetz inmiddels een beetje bekend zijn.

Seimetz nu in de Directors Chair, met Bowery als editor, die eerder al Upstream Color deed. Shane Carruth komt ook nog een handje helpen en dan is de cirkel weer rond.
Het is dus niet zo verbazingwekkend dat de film qua sfeer, intensiteit en manier van filmen wel valt terug te koppelen aan Upstream Color, zonder diens complexiteit mee te nemen.

Vooral de combinatie van de voice-over en een onheldere, dromerige filmstijl zorgen voor een meditatief maar dreigend sfeertje. Kate Lyn Sheil speelt Crystal, een emotioneel onstabiele vrouw, iets wat al na de 1e minuut al duidelijk is. Het gaat van vrolijk en lief tot panisch en bang. Heel goed geacteerd. Kentucker Audley zijn rol (Leo) lijkt de meer rationele van de twee, maar dit blijkt ook maar schijn.

Een emotioneel gespannen sfeertje draagt de film, waar we als kijker middenin gegooid worden. De toekomst is voor ons als kijker net zo onzeker als voor de 2 hoofdrolspelers. De bevreemdende, meditatieve sfeer en de vele mood swings werken alleen maar mee om dit gevoel te versterken. Hier vormt emotie de rode draad door de film, die zo langzaamaan een duidelijker narratief vormt, zonder daar echt de focus op te leggen.

In essentie een simpele roadmovie, met een betrekkelijk duidelijk verhaal, maar de verpakking en uitwerking maken het geheel vreemder, mysterieuzer. Je gaat er in mee of niet, afhankelijk van het feit of je mee kan gaan in de sfeer en de onstabiele schommel van emoties. Aanrader, maar niet voor iedereen!

avatar van Montorsi
Het gaat uiteindelijk om een film die al een tijdje in goeie kwaliteit te downloaden is. Het is meer wat je zegt, zulk soort filmpjes gaan hier nog redelijk onder de radar door.

avatar van McSavah
Niet vreemd inderdaad dat deze weinig is bekeken. Heb ook niet gemerkt dat dit in de VS of ergens anders veel populairder is. Hap zelf vaak snel toe bij interessante recente indie uit de VS, blijkbaar een stroming die me erg goed ligt, qua stergemiddelde waarschijnlijk zelfs het beste. Dat meisje hier herkende ik nog van The Comedy (2012), nauw verwant met The Color Wheel (2011) als ik Inland Rabbit's bericht lees. Die ga ik ook eens kijken.

Zullen we met zijn drieën als volgende film Silver Bullets (2011) kijken? Inmiddels ook verkrijgbaar en enkele dezelfde namen

Meneer Bungel aka IrumoriNUTRIENTI gaat trouwens ook met ons meedoen

avatar van Inland Rabbit
Ik weet niet of ik dat wel zo'n goed idee vind. Heb persoonlijk nog nooit een goeie Swanberg gezien en de meeste die ik zag zelfs vroegtijdig afgezet.Maar wil t best proberen hoor. Correctie: LOL vond ik best ok.

Meneer Bungel
McSavah schreef:

Meneer Bungel aka IrumoriNUTRIENTI gaat trouwens ook met ons meedoen
Sterker nog: ik ben jullie alvast even voor gegaan. SDS ben ik érg benieuwd naar trouwens!

avatar van McSavah
Is alvast niet erg positief, maar zie gelukkig wel een aantal aanknopingspunten in je bericht

Meneer Bungel
Ik had op meer gehoopt, maar het had ook véél minder kunnen zijn. Ben benieuwd naar de aanknopingspunten.

Meneer Bungel schreef:
Ben benieuwd naar de aanknopingspunten.

Vooral dat je op het einde zegt: Maar misschien wel eentje om nog eens een keer te zien...

En wisselvalligheid biedt vaak meer hoop dan een vlakke matige zit overal.

avatar van Naomi Watts
Amy Seimetz is echt een alleskunner. Kan me niet voorstellen dat er iets is wat zij niet uitmuntend doet. Heerlijke grimmige road movie, die vooral erg veel put uit het uitmuntende sound design. Dan nog met Audley en genie Kate Lyn Sheil in de hoofdrol. De manier waarop Seimetz het spanningsveld mysterieus houdt en beetje bij beetje meer details los laat zijn een enorme kracht van Sun Don't Shine.

Zoals we gewend zijn bij deze stroming films is het narratief zeer dun of wordt het op een zeer onorthodoze manier uit de doeken gedaan. Seimetz kiest voor beiden. Zeer voortreffelijke keuze ook trouwens. Vooral de onstabiliteit van Sheil's personage is een goede tention builder die aanvoelt als een tikkende tijdbom.

avatar van Airbakke
Kentucker Audley en Kate Lyn Sheil in een film van Amy Seimetz. Zoals hiervoor al aangegeven door Naomi Watts, bouwt deze film via de labiele emoties van de hoofdpersonages, een spanningsveld op wat, als je er volledig in opgaat tenminste, een zeer interessante en myterieuze, nochtans simpele film oplevert. Velen linken Sun Don't Shine aan een andere independent film van 2013 waar Amy Seimetz aan meewerkte, namelijk Uptstream Color, welke complexer pretendeert te zijn maar toch veel minder is volgens mij.

Voor meer informatie over mumblecore in 2013 en komende releases:
Mumblecore 2013 - The Filmtransition

avatar van Naomi Watts
Gratis te zien op No Budge op dit moment.