Le Hasard Fait Bien les Choses (2002)

Alternatieve titel: As Luck Would Have It

Frankrijk / Zwitserland

geregisseerd door Lorenzo Gabriele
met Jean-Claude Brialy, Antonio Interlandi en Julien Bravo

Vijftiger Jean-Pierre is een gerespecteerd universitair docent die zijn hechte relatie met de jongere Armando geheim houdt. Zijn leven loopt op rolletjes totdat de rechtbank hem aanwijst als de voogd van de zeventienjarige wees Antoine. Muller vreest voor zijn carrière als zijn homoseksualiteit bekend wordt en roept de hulp in van zijn 'echtgenote' Alice, een vrouw die hij jaren eerder met een papieren huwelijk aan een verblijfsvergunning hielp.

Een heerlijke, goedmoedige, hartverwarmende en wat opzichtige film met als centraal thema: de angst om gekend en afgewezen te worden. Hoe kan het ook anders, voorzien van de ingrediënten: liefde, relaties, begrip, acceptatie, zorgen voor en sociale problematiek. De film zit vol humor, al neigde het regelmatig wat teveel naar het kluchtige. Gelukkig worden homo's niet zo stereotype afgeschilderd. Op de cast valt niets aan te merken.