Douches Froides (2005)

Alternatieve titel: Cold Showers

Frankrijk

geregisseerd door Antony Cordier
met Johan Libéreau, Salomé Stévenin en Pierre Perrier

Het verhaal van drie jonge mensen, elk uit een ander milieu. Voor Mickael is judo de ideale manier om te ontsnappen uit de sleur van de problemen thuis. Zijn ouders hebben steeds geld tekort en zijn vader drinkt. Clément daarentegen komt uit een rijke familie en zijn vader wordt sponsor van de judoploeg. En dan is er nog Vanessa, van wie Mickael erg veel houdt...

ik ga er woensdag heen, het lijkt me wel wat

Ons Filmfesitval kan soms zulke vage film uitkiezen, he... Maar dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn. dit is ook weer zo'n vage film. Echt heel de zaal dacht bij de seksscène op de judomat: 'Wie heeft deze film nou weer uitgekozen .. ghehe
Maar ik vond het een vermakelijke film, goed acteerwerk, en leuk verhaar. 3.5*

avatar van maxcomthrilla
Aardig filmpje dat mij vooral trok omdat het eens een film was dat over judo ging. Films uit Frankrijk vallen mij nooit tegen. Zo ook deze niet.

Naast de judo verhaallijn kwam er toch ook wel veel sex voorbij. En dan uitspattingen die ik tot dusver nog nooit gezien heb. Van enige censuur lijkt deze regisseur nog nooit gehoord te hebben. Ik weet tenminste wel hoe ik zal handelen mocht ik ooit een triootje proberen. Het liefst natuurlijk met 2 meisjes en in een periode dat ik geen vriendin heb. Dat zou net zo als in deze film alleen maar eland opleveren.

Het verhaal was interessant en het was weer eens een keer wat anders. Leuk ook om eens een vader te zien die zowel vaak dronken was en toch van zijn zoon hield Ik heb me toch wel vermaakt 4*

het eind was een beetje warrig, waarom zagen we haar nog, zijn ze getrouwd ofzo, kan iemand mij dit uitleggen

Een goede film an sich. Goede regie en acteerwerk. En geweldige OST ook. Waarom dan slechts 3*? Omdat er naar mijn mening een verhaal ontbreekt. En dat is het grote gemis in deze film

Prima film en een origineel verhaal. Lekkere vage film

4 *

avatar van AmazingPP
Redelijke film waar inderdaad nogal wat bloot (zelfs frontaal bloot) en sex in voorkomt. Zie je niet zo vaak. Alleen ontbreekt het script een beetje. Er zit weinig verhaal in deze film en dat maakt het een beetje jammer. Voor de rest wordt er goed geacteerd en zijn de sex scenes best heftig, maar smaakvol. Eentje waar je echt voor moet gaan zitten (of liggen mag natuurlijk ook), maar niet zomaar even een tussendoortje. 3,5 *

reactie op Knol:
zo'n open einde vind ik wel leuk. Heb je nog iets om over na te mijmeren. Vond het trouwens een aardige film. De sex scenes vond ik smaakvol in beeld gebracht, niet schokkend.

Een aardig portret over een jongen op de rand van volwassenheid en de valkuilen die dat met zich meebrengt.

avatar van Darbie
Deze film stond in de VPRO gids aangeprezen met 5 sterren.
En aangezien ik Arte niet meer kan ontvangen, dacht ik; hup, huren dan maar.

Blijkt het een slappe adolescentenfilm te zijn !

Af en toe een bloot kontje en ..o la la..de rest was een slap verhaal.

V.P.R.O. : huur eens wat mensen in voor de filmtips elke dag in jullie gids die verstand van zaken hebben.

Douches Froides= Koude Douches....

Voor het bedenken van de Titel hadden ze dan in ieder geval wel een kundig iemand gevonden.

avatar van Darbie
Van de VPRO kreeg ik i.v.m. hoe het nou zit met de toekenning van sterren bij films in hun gids via Martin ten Broek / Eindredactie filmdatabase cinema.nl bericht waarvan ik graag volgend citeer:

"Dat overkomt mij ook met zekere regelmaat, dat ik na een zeer lovend beschreven film denk, 'Was dat nou alles'. Het tegenovergstelde gebeurd ook regelmatig.
Het blijft toch een zeer subjectief vak, filmjournalistiek. "

Ik vond het een eerlijk en tevredenstellend antwoord.

avatar van Sjan
Aardige verdeeldheid bij deze film zie ik. Ik schaar me in de rij met kijkers die het WEL een erg goede film vinden.
Geen verhaal? Een verhaal over liefde, twijfels, verlangens, jaloezie en de gang naar volwassenheid. Prachtig rustig in beeld gebracht met een heerlijke soundtrack bovendien. Het acteerwerk is ook van hoog niveau, waarbij de vader op een tragisch-komische wijze een geweldig personage neerzet. Vooral de twee scenes waarin de vader de jongen leert autorijden en de jongen de vader leert fietsen waren prachtig en tekenend voor de liefde van de ouders voor hun zoon en vice versa.
Oh ja, expliciete seks? Ik vind dat schromelijk overdreven voor het mooi in beeld gebrachte triootje .

Een welverdiende 4 sterren.

avatar van rep_robert
Leuke coming of age film over de typische situaties die tieners meemaken. Dat levert een aantal scenes op die voor een coming of age film erg ver gaan, maar voor de rest valt het qua expliciteit wel mee.

De jongeren spelen aardig hun rol en de ouders zijn ook erg leuk(maar wel cliché) neergezet. Soms wijken ze iets te ver uit van het hoofdverhaal, waardoor je teveel zijplotjes hebt. Had uiteindelijk de relatie tussen Michael en Vanessa iets beter uitgewerkt zien worden.

Leuk filmpje voor tussendor, echt lang hangen blijft ie niet bij mij.

avatar van Masterbrain
Een domme idioot die zijn vriendin deelt met een rijke klootzak en een trio doet , snap de logica niet voor de rest redelijk.

Volop problemen thuis, op de sportclub én met zijn oversekste vriendin. Kortom, het zit Mickael (Johan Libéreau) allemaal niet mee.
Ingrediënten genoeg in ieder geval om er een boeiend verhaal van te maken. Daar is regisseur Antony Cordier niet in geslaagd. Het blijft allemaal wat oppervlakkig, zonder veel diepgang.
Een gemiste kans volgens mij.
À propos: Salomé Stévenin is een telg uit het acteursgezin van Jean-François Stévenin (L’Argent de Poche et al.)

Dat judo-gedoe kon me niet echt boeien, en dan duurt zo'n film behoorlijk lang. Het geworstel van die drie jonge mensen met hun milieu en onderlinge relaties is zeker het sterkste deel van de film. Wat vinden ze belangrijk, het zoeken naar normen en waarden, hoe hou je je staande binnen het gezin en op school. Je krijgt veel koude douches op weg naar de volwassenheid. Al hebben we dat vaker gezien. Veel verhaal zit er verder niet in, ook al hoeft dat niet altijd. Maar het open einde spoort niet echt met die scène in het kleedhokje. Volgens mij wist de regisseur het gewoon niet meer en dacht hij, dan dat maar. Geeft de film ook een pretentie mee die niet past.

Expliciete seks? Nou dat is me niet opgevallen. Veel opnamen in doucheruimten. De piemels van de jongens komen nadrukkelijk in beeld. Van Salomé krijgen we vrijwel niets te zien. Beetje hypocriet allemaal. Zeker waar seks in haar personage zo'n belangrijke rol speelt. Het triootje vond ik weinig geloofwaardig. En bijzonder slecht in beeld gebracht. Laat het dan niet zien, denk ik dan!

gauke schreef:

Typisch Frans, dit open en originele coming-of-age verhaal over een middelbare scholier, die aan alles twijfelt, maar vooral aan zichzelf. Bovendien is zijn thuissituatie niet stabiel. Hij is aanvoerder van een judoteam; deze sport lijkt hier symbool te staan voor homo-erotiek; de hormonen spelen sowieso op. De film heeft grappige onderdelen, wel jammer van de losse einden. Ik vond de cast goed spelen.
film heeft eneke losse ieden