Sebastiane (1976)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Derek Jarman en Paul Humfress
met Leonardo Treviglio, Barney James en Neil Kennedy

In het jaar 303 na Christus wordt Sebastiane door de keizer verbannen vanwege zijn sympathie voor het christelijke geloof. Hierna ontwikkelt hij zich als een martelaar en een homoseksueel icoon.

avatar van Querelle
Deze film word helaas totaal onderuit gehaald door een stijlbreuk halverwege de film. de sex scene die dan volgt heeft geen enkel doel en is vreselijk kazig om te zien. Het lijkt wel een shampoo commercial en dat te midden van een vrij pretentieuze pasolini achtige setting met latijns sprekende acteurs, mooie landschaps fotografie en een niet onaardig verhaal! zonde

avatar van danuz
Verfilming van het verhaal van Sebastiaan in de typische Derek Jarman stijl. Veel bloot, mannenliefde, maar ook devotie en het befaamde martelaarschap. Vond het allemaal interessant en het is een goede keus geweest om alleen te concentreren op de ballingschap, maar een echt diepe indruk laat het niet achter.

Voor de zeventiger jaren zonder meer een experimenele, lyrische, brutale en gedurfde film met prachtige kleurrijke beelden. Wat worden obsessies, verlangen, vertrouwen en erotiek wonderschoon in beeld gebracht. Ik kan me voorstellen dat de film 30 jaar geleden veel stof deed opwaaien.

avatar van Darbie
Ik ben het in deze helemaal met gauke eens.