Serena (2014)

Verenigde Staten / Frankrijk / Tsjechi√ę

geregisseerd door Susanne Bier
met Jennifer Lawrence, Bradley Cooper en Toby Jones

Het is 1929. De pas getrouwde George (Cooper) en Serena Pemberton (Lawrence) reizen van Boston naar de bergen van Noord-Carolina om daar hun geluk te zoeken in de houtindustrie. Serena doet er niet onder voor de doorsnee man. Ze houdt toezicht op de werknemers, jaagt op ratelslangen en redt zelfs het leven van een man in de wildernis. Samen runnen deze koning en koningin hun eigen rijk en hebben er alles voor over om hun huidig leventje en toekomstplannen te beschermen. Wanneer dat in gevaar komt brengt dat ook hun droomhuwelijk aan het wankelen.

avatar van D.K
D.K
Hmmm interessant verhaal. Alleen denk ik dat Jennifer Lawrence misschien te jong is voor deze rol .

avatar van sinterklaas
Tsjechoslowakije? In 2014 nog?

Aangekocht door Paradiso. Release t.b.a.

avatar van Seam
Een film van Bier moet ik altijd in de gaten houden.

avatar van Nicole_1989
Ziet er veelbelovend uit! Bradley en Jennifer hebben al eerder aangetoond een goed duo te zijn, dus ik ben benieuwd!

avatar van arno74
In deze film zien we het perfecte huwelijk van George en Serena. Beiden hebben dezelfde achtergrond en door het huwelijk heeft George niet alleen een echtgenote maar ook een nieuwe zakenpartner gevonden om hun houtkapbedrijf te runnen. Haar komst wringt aanvankelijk dan ook bij de andere leiders binnen het bedrijf. Ook hun liefde en huwelijk wordt op de proef gesteld.

Dit is de tweede film van Susanne Bier die ik zie, na Hævnen (2010) , en dit uitstapje van haar naar Hollywood is mij helaas wat tegengevallen. De film kent een uitstekende cast, en de natuurbeelden zorgen ook voor een fraaie cinematografie, al is dat hier wel makkelijk scoren. Een op het oog boeiend verhaal, goede cast, prima beelden, en de ervaren regie maken van Serena een op zich correcte film, toch wil het niet helemaal vlotten.

Dat Jennifer Lawrence in staat is om in hele andere rollen dan de Hunger Games te spelen liet ze bijvoorbeeld in Winter's Bone (2010) uitstekend zien. Als Serena speelt ze niet slecht, maar het levert een wat matte prestatie op. Serena is een wat duistere personage, en voor mijn gevoel ligt zo'n rol haar wat minder dan personages die uit goedheid handelen.

Qua montage valt vooral aan het begin het gebruik van korte (gekuiste) seksscènes op, die regelmatig als soort van overgangsbeeld gebruikt lijken te worden. Soms hebben die korte scènes een betekenis in het verhaal, maar vaak komen ze ook zomaar uit het niets vallen. Grootste manco van de film is echter dat het onmogelijk is om de film niet als "tergend traag" te omschrijven. Met een rustig tempo heb ik vrijwel nooit moeite, maar in deze film is dat wellicht wat doorgeslagen waardoor het ontzettend sloom verloopt. Zonde, want met zo'n verhaal was dat nergens voor nodig.

Sloom en zonder een vrolijke noot maakt de film ook wat mat en zwaarmoedig. Wellicht verstandig om de verwachtingen daarnaar in te stellen. Ik had dat niet verwacht waardoor het me is tegengevallen.

avatar van tattoobob
Ben benieuwd lijkt mij best een aardige film.

avatar van MH040
arno74 schreef:
(...) Grootste manco van de film is echter dat het onmogelijk is om de film niet als "tergend traag" te omschrijven. Met een rustig tempo heb ik vrijwel nooit moeite, maar in deze film is dat wellicht wat doorgeslagen waardoor het ontzettend sloom verloopt. (...)

onmogelijk is het niet, want ik had geen last van het trage tempo van de film

kevinverwijst
Heb hem vorige week gezien en ik snap echt die lage scores op IMDB niet!

Jennifer Lawrence speelt hier echt geweldig! nog beter als in Silver Linings Playbook.
Als ze hier geen Oscar nominatie voor krijgt kijk ik de Oscars nooit meer! Ik vind zelfs dat ze
moet winnen maar dat zal er wel niet in zitten vanwege de negatieven reacties maar een
nominatie zou ik zeker wel terecht vinden.

Dan naar het verhaal, het is inderdaad niet het sterkste van de film en het script is misschien rommelig maar ik vond het eigenlijk niet storend bij mijn ervaring als kijker. Maar Jennifer Lawrence redt de hele film wel voor mijn gevoel.

Verder zijn de beelden van de bossen met de wolken/mist prachtig om te zien daarvoor krijgt de film alleen al 1* Jennifer's prestaties geven deze film 2** en het verhaal ook 1* samen 4****

De voorgeschotelde beelden waren prachtig (met name die van de Smoky Mountains) en Jennifer Lawrence en Bradley Cooper zijn een droompaar, maar de geroemde regisseuse Susanne Bier heeft zich aan deze productie vertild. Het melancholieke verhaal wist nauwelijks te boeien, kende te weinig spanning. En als dramatische tragedie was het te koel, niet ontroerend en meeslepend genoeg. Het epische liefdesverhaal had beter verdiend.

Flauw.

Bier kon me in haar thuisland al niet bekoren, haar uitstapje naar Hollywood is nog een streepje erger. Dit Cooper-Lawrence vehikel (want dat is het toch vooral) weet nooit te overtuigen en lijkt vooral gericht op uitgebluste huismoeders, die hunkeren naar één of ander destructief liefdesverhaaltje.

Het begin is nog te doen. De rol van Lawrence brengt wat leven in de brouwerij. Al snel vervalt haar rol echter in die van de typische jaloerse vrouw die naar het einde toe compleet begint door te slaan. De fall van de relatie wordt erg muf in beeld gebracht, ook geen sprankeltje creativiteit te bespeuren. Cooper/Lawrence zijn vooral te degelijk in hun rollen, zie ze toch liever in films waar ze wat losser en vlotter mogen acteren.

Mokerslag voor deze Serena is het gekunstelde einde waarbij Cooper nog even snel zijn zoontje moet redden. Past niet bij de film, maar er moest duidelijk een wat spannender einde zijn om de film mee af te sluiten.

Zal vast wel een publiek hebben, maar meer dan wat sfeervolle beelden van de omgeving heeft deze Bier niet te bieden.

avatar van SPT
SPT
Zonde. Vond het begin van de film best veelbelovend, maar in de tweede helft slaat het plot helemaal nergens meer op. Met als dieptepunt inderdaad de jaloerse vrouw die een huurmoordenaar op een peuter afstuurt (...).

avatar van Pazmaster
Niet geweldig maar best oké. Ik ben niet zo'n fan van Jennifer Lawrence maar ze speelt hier toch prima, net als Cooper en de rest van de cast. Het verhaal is soms wat traag maar niet zo erg dat het storend wordt. Het einde valt aan de ene kant wat tegen maar aan de andere kant past het wel bij de film.

avatar van blurp194
Traag drama dat mooi uitgewerkt wordt, en tot een onhollywoodiaans einde komt. Prima in beeld en naar verwachting behoorlijk geacteerd door een goede cast.

Maar wat me mateloos irriteert is de lelijke manier waarop J-Law opgetut is, met haar blonde pruik en onder millimeters dik plamuur verborgen smoeltje. Lelijk, storend en ongeloofwaardig, en het verpest de film meer dan het wat simpele en langzame verhaal en de weeffoutjes die ik daarin denk te zien.

avatar van joolstein
Twee bekende sterren in een Bouquet- reeks verhaal! Hierdoor zal de film redelijk wat meer aandacht krijgen. En denk niet dat het helemaal terecht is! Oke, Jennifer Lawrence (in 30-jarige stijl) weet me weer te verrassen. In Winter's Bone (2010) deed ze het goed maar hier deed ze het zelfs nog beter! (en natuurlijk is er dan nog Silver Linings Playbook (2012) Ik twijfelde erg bij Jennifer of ze wel een goede actrice was. Maar naar deze film ben ik overtuigd. Dat ze ook wat anders kan dan actie- heldinnen spelen. En ook Bradley Cooper doet prima! Maar verder dan dat komt het niet. Het verhaal heeft niets om handen om echt spannend te worden. De uitgeverij Harlekijn heeft het wel honderd keer versleten. Inclusief het aziatische einde dat de held aan het eind sterf. Door de cast ( met bekende sterren ) is de film net voldoende.

avatar van Brabants
Deze film was voor mij eigenlijk best een verrassing. De plotomschrijving is vrij helder maar je verwacht toch na de ontmoeting van George en Serena, dat je een soort van sprookjesachtige film tegemoet gaat, maar wat duidelijk niet het geval is. Het leven in Noord-Carolina anno 1929 en het opbouwen van een hout-imperium zijn het decor voor de relatie tussen George en Serena. Serena is een duidelijke feministe voor haar tijd en George daarentegen laat gaandeweg de film blijken dat zijn dromen c.q. belangen op een ander gebied liggen. Ik vind de ontwikkeling tussen de twee protagonisten zeer geslaagd en er is duidelijk chemie tussen Jennifer Lawrence en Bradley Cooper. De film moet het niet zozeer hebben van interessante dialogen, maar de stiltes en de beelden zeggen vaak meer dan duizend worden en daar schuilt toch wel de kracht in van het verhaal. Jennifer Lawrence zet hier een prestatie van formaat neer en levert echt klasse acteerwerk.

Grote fan van de films van Susanne Bier maar ik moet zeggen dit is toch wel een van de minste uit haar carrière.

avatar van 606
Alweer samen in een film net als
Silver Linings Playbook (2012)

avatar van DjFrankie
Mooie setting, je waant je ook helemaal in 1930 maar idd heel heel traag.

avatar van Bubblez
606 schreef:
Alweer samen in een film net als
Silver Linings Playbook (2012)

én American Hustle...

raar verhaal, wat door twee topactuers wordt gered, met name Lawrence is geweldig, wauw

avatar van Zwolle84

Én ze zijn elkaar nog niet zat, lijkt het: Joy (2015) - IMDb

Wederom een David O. Russell. Heeft altijd iets leuks, regisseurs die keer op keer met dezelfde acteurs samenwerken.

avatar van Rickyman
Een ontzettend traag, langdradig en saai zoetsappig sentimenteel liefdesdrama, met soms prachtige beelden. (Maarja, heb sinds kort HD en ziet alles er wel iets mooier uit.)
En toch staat het langere donker haar beter bij Jennifer.

avatar van missl
Ik heb 3 films gezien van Bier die echt de moeite waard waren, met veel plezier keek ik dan ook uit naar deze. Met de sterren van nu. Wat het is geworden is een film vol losse fragmenten, seksscene's en mooie beelden van een landschap. De acteurs doen het goed, alleen de film is zo traag en nikszeggend, dat je de laatste 10 minuten ineens wakker schrikt omdat er dan wat gebeurd.

Matige film waarin een pasgetrouwde vrouw zich al snel met de zaken van haar man bemoeit. De film speelt zich af tijdens de depressie in de bergen van Noord-Carolina. En dit levert zeker een aantal mooie plaatjes op. Het verhaal is aan de trage en zelfs langdradige kant en ondanks het prima acteerwerk blijven de personages wat oppervlakkig. Zeker de minste film van Susanne Bier.

Redelijke film, waarin vooral Jennifer Lawrence in het oog sprong, al doet Bradley Cooper het ook wel uitstekend.
Redelijk scenario dat zeker niet langdradig is.
Kortom: prima film voor een avondje vermaak.

avatar van Arapaho85
Slaapverwekkende langdradige film met nu en dan eens een uitblinker: een ongeluk, vingers kwijt, een miskraam (overigens wel een heel sterke scene), een achtervolging op de trein (die scene duurt dan weer veel te kort) en dan ten slotte de poema (waar sloeg dat nu weer op??).
Nee, dit beviel mij niet!!
Anderzijds de landschappen waren wel zéér mooi.

avatar van macrobody
Heel sterk geacteerd door Jennifer Lawrence. Beelden van de jaren 30 zijn zeer fraai en er is zeker gelet op kleine details. Ik heb het boek niet gelezen maar ik denk een goede verfilming ervan. Traag maar boeiend.

avatar van Hereistom
Genoten van deze mooie film!