Roman Polanski: A Film Memoir (2011)

Alternatieve titel: Polanski Onverbloemd

Verenigd Koninkrijk / Italië / Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Laurent Bouzereau
met Roman Polanski, Andrew Braunsberg en Sharon Tate

De documentaire vertelt het buitengewone verhaal van Roman Polanski's leven. Vanaf zijn jeugd in de ghetto's van Krakau, zijn eerste films in Polen, de stap naar Parijs, zijn carrière in Europa en Amerika en de Oscar voor 'The Pianist'. Maar ook de tragedie van de moord op zijn zwangere vrouw Sharon Tate in Los Angeles, de controverse rond zijn arrestatie in 1977 en zijn werk en leven van vandaag met zijn vrouw Emmanuelle Seigner. De gesprekken zijn opgenomen tijdens zijn verblijf in zijn huis in Gstaad, waar hij enkele maanden onder huisarrest verbleef, nadat hij opgepakt was op weg naar het filmfestival van Zürich in 2009. De gesprekken worden geïllustreerd met fragmenten uit films van Polanski, nieuwsbeelden, persknipsels en foto's van de filmmaker.

avatar van jarno1975
Première op het filmfestival van Cannes.
Review

avatar van titia
Nu op nl 2 in Uur van de Wolf, maar onder de titel Polanski onverbloemd.
(waarom ze niet gewoon de originele titel gebruiken....gemiste kans)
Interessante docu!

orbit
Prachtige documentaire die een levensverhaal laat zien wat niet te bevatten is. Alhoewel ik het verhaal echt wel kende, is het toch verbijsterend om te zien wat een individu allemaal over zich heen kan krijgen in zijn leven. Deze man is kennelijk vanaf zijn geboorte achtervolgt door een donkere wolk die altijd boven hem heeft gehangen. En iets van de afgestomptheid daarover zie je na verloop van tijd in het interview ook wel. Maar Polanski heeft een ongehoorde veerkracht waardoor hij deze rampen ergens heeft weggestopt, een reflex die hij al vanaf zijn prille jeugd heeft ontwikkeld natuurlijk. Mooi om te zien dat hij gewoon kinderen heeft gekregen uiteindelijk en nog altijd happy is met zijn Emmanuelle. Dat er nog een paar mooie films van zijn hand mogen verschijnen.

avatar van dutchtuga
Informatief en intrigerend portret van een van de grootste regisseurs ooit. Mooi hoe openhartig Polanski is en de parallellen die worden getrokken tussen zijn privéleven en zijn films. Voor de liefhebber een must.

Het nogal turbulente levensverhaal van Roman Polanski. Het begint met hem als kind met zijn familie rond WOII, wat tevens het verhaal is van vervolgde Poolse mensen in de oorlog. Aangrijpend, boeiend, ontroerend... allerlei emoties passeren de revue.
Verder wordt ook Polanski's carrière belicht. Zijn visie op film en zijn beleving in de filmwereld komt eveneens tot uiting. De tijdgeest verandert vervolgens in 'Flower Power'.
Dan nog het verschrikkelijke verhaal van de moord op Sharon Tate, de vrouw van Polanski.
Alles is verder gezegd over deze docu, erg mooi en interessant.
De vorm en stijl van de documentaire vond ik lijken op die van Zomer/Wintergasten. Het is een lang gesprek, afgewisseld met veel fragmenten van allerlei soort. De toegevoegde muziek vond ik mooi en goed passend.

avatar van narva77
narva77 (crew)
Gelukkig, vanavond nogmaals op TV (vorige keer helaas gemist), waarschijnlijk in de TV-gidsen als "De Uil van Athena" !!

avatar van Banjo
Een interessante man die Roman Polanski..
voor al de stukjes die weer terug kwamen in zijn films zijn indrukwekkend !
voor de rest gewoon een goede interview.

3 sterren

Driello
Mooie biografie met een nogal misleidende titel. Het gaat namelijk nauwelijks om de film maar vooral om de man. Helaas wordt Polanski door een nogal onvakkundige vriend geinterviewd. Dat geeft het interview nu en dan wat intimiteit, maar de man is regelmatig ook enorm storend aanwezig en neemt af en toe de vertelrol over. storend, niet nodig en werkt nu en dan averrechts.
Toch krijg je in deze (te kort aanvoelende) documentaire een behoorlijk beeld van de man Polanski in relatie met de films die hij maakte. En het verhaal dat hij te vertellen heeft is een film op zichzelf.

avatar van mikey
Lang levensverhaal van een van de betere regisseurs maar met de vreselijkste anekdotes. Allemaal verteld vanuit 1 perspectief maar daarom niet minder interessant. Interviews met andere betrokkenen zou niet misplaatst zijn geweest. Echterrrrrr.

Saai gefilmd trouwens.

avatar van Kisje
Ontzettend boeiende biografie. Heb me onlangs meer verdiept rond de persoon Polanski, meer bepaald de verschrikkelijke moord op z'n vrouw en ongeboren kind. Hij is een zeer interessant en innemend persoon. En zoals ik net al gelezen had, hij heeft inderdaad gedurende zijn hele leven die donkere wolk boven zijn hoofd gehad tot hij zijn vrouw heeft leren kennen.

avatar van Metalfist
Persoonlijke Polanski

Ik moet zeggen dat ik nog niet helemaal wild ben van Roman Polanski. Wat hij in zijn persoonlijke leven heeft gedaan interesseert me minder, maar als regisseur vind ik hem nogal wisselvallig. The Fearless Vampire Killers was abominabel terwijl Cul-de-Sac erg sterk was. Bizar genoeg zit er maar één jaar tussen beide films waardoor ik wel benieuwd was naar zijn manier van werken. Ik hoopte daar met deze documentaire een beter inzicht in te krijgen.

Al vrij snel bleek dat ik op mijn honger ging blijven zitten en A Film Memoir is in mijn ogen dan ook een wat slecht gekozen titel. Soit, dat doet voor de rest gelukkig geen afbreuk aan het niveau van de documentaire. Hoewel, documentaire kun je het misschien niet echt noemen, want dit is eigenlijk gewoon een gesprek tussen twee vrienden die oude herinneringen ophalen. Wie wat gekend is met het leven van Polanski, een leven dat ook in het lang en in het breed is uitgesmeerd in de media, weet waaraan hij/zij zich moet verwachten. Polanski's jeugd komt, tezamen met de invloed die die gebeurtenissen hadden op The Pianist, aan bod alsook de dood van Sharon Tate door Charles Manson en zijn bende. Gaandeweg wordt er ook nog wat stilgestaan bij een aantal films zoals Chinatown en Rosemary's Baby en eindigt de docu met Polanski's kijk op het leven. Boeiend materiaal voor een documentaire van een goed anderhalf uur in ieder geval. Kudo's ook voor Canvas dat ze eindelijk eens een volledige versie van iets uitzenden in plaats van zo'n verknipte versie.

Al komen niet alle scènes altijd even goed tot hun recht. Iets wat vooral te wijten is aan Andrew Braunsberg die soms te nadrukkelijk aanwezig is. Zeker wanneer hij de rol van Polanski overpakt en zelf segmenten uit diens leven begint te vertellen. Het gebeurt gelukkig niet al te vaak, maar het stoort wel. Voor de rest is dit een nogal basic documentaire. We volgen het gesprek tussen de twee vrienden en van tijd tot wijlen wordt er eens afgewisseld met oorlogsbeelden of scènes uit de films van Polanski. Het blijft vrij eenvoudig in ieder geval, maar er hangt een zekere 'Alleen Elvis blijft bestaan' vibe die ik wel kon waarderen.

Polanski zelf is een interessant figuur. Hij heeft de nodige portie shit over zich heen gehad, soms terecht en soms onterecht, en de manier waarop hij over zijn leven verteld is boeiend. Het komt soms wat geforceerd over, maar hij weet je vast te houden.