A.K. (1985)

Frankrijk / Japan
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Chris Marker
met Akira Kurosawa, Chris Marker en Tatsuya Nakadai

Documentaire over de totstandkoming van de film Ran en de werkwijze van regisseur Akira Kurosawa. Vooral de gedetailleerdheid in Kurosawa's werk komt naar voren. Marker zit hem dicht op de huid tijdens het lange oefenen met de acteurs, waarna in 1 take wordt opgenomen. Tevens komt Kurosawa's persoonlijkheid aan bod als kenmerk van zijn filmmaken.

Best wel veelgeprezen docu die vreemd genoeg nog niet op de site stond.

avatar van blabla
Schijnt tevens bij de extra's op de Ran-DVD te staan.

Klopt, daar ken ik 'm ook van.

avatar van KristofBeckers
Die heb ik voor €7 euro gevonden in FRS een koopje!

kiriyama
Een wat mindere making of in mijn ogen.

Schijnt tevens bij de extra's op de Ran-DVD te staan.
Dat ik dat nu nog mag ontdekken. Ik kijk eigenlijk nooit naar extra's, maar verhip de mijne inderdaad ook. Toch maar eens kijken. Tegen beter weten in tóch geloven dat een film van Marker over AK iets bijzonders op zal leveren.

Een beetje een richtingloze exercitie. Marker probeert zowel elementen uit de recente Japanse geschiedenis (die AK als kind meemaakte), AK's vroege films als het productieproces van Ran aan elkaar te verbinden om zo een beeld te scheppen over AK.. Het mist omdat het te rommelig is.

Gelukkig zijn zijn observaties soms juist weer treffend met aandacht voor handen, blikken, gebaren en rustende cast en crew. Wat mij betreft had Marker (die net zo'n vervelende stem heeft als Wim Wenders) zijn mond mogen houden.

avatar van Querelle
Joh, wist niet dat ie hier op stond en zelfs niet dat hij was geregisseerd door Chris Marker. Wat ik me nog goed voor de geest kan halen is een scene waarin graskorven goud geschilderd worden voor een nachtelijke scene. Het zag er prachtig uit. Alleen die scene is in Ran helemaal niet gebruikt jammer genoeg.

kos schreef:
Best wel veelgeprezen docu die vreemd genoeg nog niet op de site stond.

Schijnt tevens bij de extra's op de Ran-DVD te staan.

Ruim 12 jaar nadat je het gepost hebt, maar bedankt voor de tip! Heb ik dus ook gewoon op dvd.