Dai Chui Bo (2012)

Alternatieve titel: Nightfall

Hongkong
Actie / Misdaad

geregisseerd door Roy Hin Yeung Chow
met Simon Yam, Michael Wong en Nick Cheung

Als het lichaam van een Hong Kong beroemdheid in zee wordt gevonden, wordt rechercheur Lam op de zaak gezet. Als Lam dichterbij de moordenaar komt, lijkt het om een ordinaire wraakactie te gaan en komt hij in een web van leugens en bedrog terecht. Hij moet nu gaan graven in een twintig jaar oude moordzaak om een antwoord te krijgen die de moordenaar met het slachtoffer verbindt. Lam doet een schokkende ontdekking die het hele onderzoek overhoop gooit...

Oertypisch.

Maar verder wel de perfecte genrefilm. Alles hangt aan elkaar met een serie van clichés, maar de uitvoering van Roy's Nightfall mag er absoluut zijn. Wie dus zin heeft in een ouderwetse HK politiethriller is hier aan het juiste adres.

Visueel een pareltje. Geweldige shots en krachtig kleurgebruik. Verder zijn het vooral Simon Yam en Nick Cheung die de show stelen. Van de eerste ben ik dat wel gewoon, Cheung is een erg fijne verrassing hier. Ook de soundtrack draagt zijn steentje bij trouwens. Allemaal erg classy.

Verwacht niks origineels, daar mikt de film ook niet op. Maar voor een 100% pure genrefilm is dit praktisch een perfecte uitvoering.

4.0* en een uitgebreide review