Dragon Ball Z Gaiden: Saiya-jin Zetsumetsu Keikaku (1993)

Alternatieve titel: Dragon Ball: Plan to Eradicate the Super Saiyans

Japan
Avontuur

geregisseerd door Shigeyasu Yamauchi
met de stemmen van Hisao Egawa, Toshio Furukawa en Ryô Horikawa

De Saiyans hebben in het verleden de planeet 'Plant' uitgeroeid en zijn aan de haal gegaan met de technologie die aanwezig was op deze planeet. 'Plant' werd uitgeroepen tot 'Planet Vegeta' en zo geschiedde het dat de planeet in handen kwam van de Saiyans. Een zekere Raichi wist te overleven en kon ontsnappen. Jarenlang heeft Raichi zijn tijd doorgebracht aan het einde van het universum. Zijn enige wens is het uitroeien van de Saiyans.

avatar van 606
Mag deze er wel op, de film is in 2 delen gemaakt 2x 26 minuten per deel ???

Dragon Ball Z Side Story: Plan to Eradicate the Saiyans - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van Metalfist
Vreemd filmpje dit. Heb het zelf niet gezien maar met wat opzoekwerk blijkt dat dit inderdaad oorspronkelijk is gereleased in 1993 als een remake van het Famicorm spel met dezelfde naam. Zoals gebruikelijk bij een OVA werd het in meerdere delen (in dit geval 2) gereleased waarna er terug twee games werden ontwikkeld voor de Playdia console.

In 2010 werd de OVA terug gereleased naar aanleiding van het spel Dragon Ball Raging Blast 2 maar dit betreft een iets aangepaste versie. De originele versie is dus alleen maar te vinden op 2 VHS cassettes en een DVD versie is te vinden op de Dragon Boxes in 2003. De nieuwe, aangepaste versie is te vinden als bonus bij het spel Raging Blast 2.

In ieder geval heeft het volgens mij elk recht om op de site staan. Interessante site voor de geïnteresseerden. In ieder geval ga ik eens op zoek gaan om dit ergens te vinden want die DB/DBZ films waren altijd wel vermakelijk.

avatar van Metalfist
De nieuwe versie schijnt trouwens maar een halfuur te duren.

Metalfist schreef:
De nieuwe versie schijnt trouwens maar een halfuur te duren.
Dat klopt dus daarom gaf ik ook aan dat deze waarschijnlijk niet op de site kan.

avatar van Metalfist
Volgens mij zei jij dat het er niet op mag omdat het 2 delen zijn van ongeveer 30 minuten. Dit is een OVA, zoals ik al eerder heb uitgelegd en dit mag dus wel op de site. De poster is ook van de 1993 versie (let op het Z OVA titeltje vanboven!) en het jaartal klopt ook met de originele release. Hetgeen dus door Hdde is toegevoegd is dus de correcte en originele versie dus ik zie niet waarom dit niet op de site kan.

Metalfist schreef:
Oke duidelijk.

Buitenbeentje in de reeks

Ik was vroeger, en in bepaalde mate vandaag de dag nog altijd, een groot fan van de Dragon Ball Z saga. De gewone Dragon Ball reeks heb ik nooit in zijn geheel gezien en GT ben ik mee gestopt maar met de Z reeks heb ik echt heel wat uurtjes gespendeerd. Ik had ook alle films gezien die waren gemaakt rond de reeks maar om de een of andere bizarre reden verscheen deze nooit in lijstjes of dergelijke. Het was dan ook pas toen de film hier op MovieMeter toegevoegd werd dat ik geïnteresseerd geraakte naar iets wat op het internet Dragon Ball Z: The Lost Movie wordt genoemd. Ik kon het kind in mij niet meer bedwingen en koste wat het kost moest ik dit te zien krijgen.

De film is gebaseerd op het gelijknamige spel voor de Famicom (bij ons uitgebracht als Nintendo Entertainment System oftewel NES) en dat spel zelf is sowieso al een unicum tot nu toe doordat het een verhaal volgt dat niet is afgeleid uit de manga/anime. Dit kan dan altijd twee richtingen uitgaan, ofwel de reeks onwaardig ofwel een goede toevoeging aan het verhaal, en gelukkig is dat hier het tweede geval. De OVA is onderverdeeld in twee episodes van ongeveer 30 minuten en 29 minuten. Je krijgt dus een extra lange episode als het ware maar het leuke is dat er eigenlijk maar bitter weinig verhaal in zit en dat we de gehele speelduur verwend worden met wat ouderwets DBZ geknok. Erg fijn is dan ook dat de film een aantal verwijzingen heeft naar voorgangers in de filmreeks (zo komen Cooler, Slug en Turles er in voor) heeft. Ook Frieza komt nog op de proppen om het even af te maken. Qua continuïteit lijkt me dit ook wel redelijk goed te passen in de reeks. De film speelt zich trouwens af tussen episodes 195 en 196 voor de geïnteresseerden. In het tweede deel van de film krijgen we wat meer duidelijkheid betreffende het verhaal maar op zich is dat meer een uitbreiding van flashbacks zoals we die in de reeks te zien hebben gekregen, wat vergelijkbaar met de Bardock film dus. Uiteindelijk worden we nog even op het verkeerde been gezet, al had ik het wel door omdat ik wist hoelang het moest duren, om daarna nog te worden verwend met een leuk eindgevecht met Hatchiyack.

Op gebied van animatie is dit trouwens een aangename verrassing. Vermits het eigenlijk een verfilming is van een spel (en in de eerste plaats ook wat bedoelt lijkt te zijn als een soort van video-walkthrough) had ik verwacht dat de animatie van een lager niveau ging zijn maar dit is perfect van dezelfde kwaliteit als de reeks. Nu niet dat dat zo'n enorm kwaliteitsvolle reeks was maar de stijl van animatie gaf een heerlijk nostalgisch tintje. Ook leuk om te zien hoeveel bekende personages hier eigenlijk in te zien zijn. We krijgen de vier Saiyans en Piccolo natuurlijk te zien maar ook Dende, Mr Popo, King Kai, Bulma, de ouders van Bulma, ... passeren allemaal de revue. Ik heb de nieuwe versie trouwens ook nog gezien maar hoewel die van animatie verbluffend is, is het in zijn geheel toch minder. Die versie duurt maar een halfuur en werd compleet opnieuw gemonteerd waardoor het allemaal erg lineair verloopt. Het gaat onze helden ook een stuk makkelijker af en dat is wel jammer maar bon, mijn score gaat toch sowieso voor de originele versie dus ik reken het niet af.

Ben wel benieuwd geworden naar het spel, ook leuk trouwens dat ze wat fragmenten van het spel zelf mee in de film hebben verwerkt, want dit is gewoon vermaak van DBZ zoals ik gewend ben. Er is nooit een gedubte Engelse versie uitgekomen maar het Japans geraak je snel gewend. Vreemd eigenlijk dat DBZ de enige anime reeks is die ik nog in een gedubte versie wil zien, zal wel weer iets met de nostalgie hebben te maken maar dat terzijde. Erg leuk in ieder geval.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opvallende DBZ special, die me verder wel heeft weten te bekoren doordat de film vol zit met bijna elke bekende Z-vechter, plus dat er een hoop oude vijanden opduiken. Zo vind ik het altijd wel leuk om Frieza terug te zien. Tevens komen ook Slug, Turles en Cooler, uit de DBZ films, even aan bod, al zijn ze in geestvorm. En het achtergrondverhaal vertelt weer een beetje meer over het Saiyan ras, iets wat ik altijd wel boeiend heb gevonden bij DBZ.

Schijnbaar is deze special ook gebaseerd op een DBZ game die ik niet ken, want er kwamen op zijn tijd gamebeelden in voor. Het plakte ieder geval de losse delen van het vernietigen van de gasmachines aan elkaar. Het was ook wel gaaf om Goku, Gohan, Trunks en Vegeta in optimale Super Saiyan vorm te zien. En ook Piccolo is stoer bezig. Op het einde komt er toch nog wel een pittig eindgevecht waar ze maximaal samen moeten werken.

Het was trouwens wel even wennen om dit in het Japans te horen. Gelukkig wel met Engelse ondertiteling, want anders zou het een probleem zijn. Ik ken de serie alleen maar met de Engelstalige stemmen, maar het klonk verrassend goed in de oorspronkelijke Japanse taal, al heeft het niet de voorkeur.