¿Quién Grita Venganza? (1968)

Alternatieve titels: Cry for Revenge | Dead Men Don't Count

Spanje / Italië
Western

geregisseerd door Rafael Romero Marchent
met Anthony Steffen, Mark Damon en Maria Martini

Een mysterieuze bende terroriseert de veeboeren van Blakestone Hill en iedereen die zijn land niet wil verkopen, wordt bruut vermoord. De premiejagers Johnny en Fred Dalton proberen de bende te ontmaskeren. Al snel komen ze achter de identiteit van de leider van de bende. Dan blijkt dat mevrouw Rodgers, de vrouw van de leider van de bende, en Johnny een band hebben met elkaar: zij zijn moeder en zoon.

Ze bestaan dus ook : spaghetti's met een breed lachende en wisecrackende Anthony Steffen...een prettige verrassing. Dat betekent niet- kenners- dat dit een pure buddy spaghetti alla Trinita vol kluchtigheid zou zijn, over het algemeen is dit vrij serieus en gaat het- gelukkig- weer om wraak.
Papaatje blijkt verraderlijk vermoord te zijn, en zoals we in het begin reeds zagen met enthousiaste medewerking van zijn eega Martini, die het buitenechtelijk doet met- zagen we ook al in het begin- de gemene Rogers-Induni, de schrik van Blackstone waar de 2 helden arriveren om een niet zo slim spelletje te spelen, niet hetzelfde trouwens als hierboven gesuggereerd.
In feite is het zo dat Steffen zich voor tracht te doen als outlaw, waarna Damon het bountygeld wil incasseren en dit na bevrijding van Steffen te delen. Van samenwerking met de Logan gang/ infiltratie is geen sprake
Gelukkig ontdekken de 2 dat ze broers zijn of zouden kunnen zijn- wordt nooit geheel opgehelderd- en krijgt Damon een nieuwe zin in het leven : het wreken van papaatje met hulp van zijn al dan niet halfbroer Steffen...
Wat volgt is een reeks slachtpartijen, de bodycount is hier tamelijk indrukwekkend en van de Logan en Lassiter gangs- die laatste gerund door Raf Baldassare- blijft weinig over. Tussendoor is er tijd voor romance : Damon bemint Elisabeth-Zurakowska, de schone dochter van vigilante Forrest. Dit zal een tweede reden worden voor Damon om de strijd met het kwaad aan te binden, dat door behalve de reeds genoemden ook nog wordt vertegenwoordigd door Piero Lulli als de corrupte sheriff van Blackstone, die zal worden opgevolgd door de 2.
De vaart zit er aardig in, de body count is zoals gezegd zeker op peil, de humor ontaardt niet tot kluchtigheid, genrekleppers Damon en vooral Steffen zijn goed in chemie met elkaar, de Leone imitaties zijn dit keer wel capabel uitgevoerd en komen niet onbedoeld parodistisch over, de score werd geleverd door Giombini. Het enige wat de film tegen heeft is het volstrekt afgezaagde, voorspelbare en ongeloofwaardige verhaal maar wie daar mee zit kan dit soort films beter sowieso mijden.
Deze aardige genreproductie is ook op DVD uitgebracht in de US, maar alleen gedubd dacht ik en geen onderschriften. Die heb ik niet gezien.

avatar van thunderball
Deze een week of twee geleden ontvangen en bekeken op een Duitse dvd in het Italiaans met Duitse subs.

Steffen en Damon vormen een duo bevriende en samen opererende bounty hunters, die in een stadje terecht komen, met aan het hoofd schurk Luis Induni en de corrupte sheriff Piero Lulli, twee reguliere acteurs in dit genre.

Tevens wordt gesuggereerd dat Damon de zoon zou zijn van de twintig jaar eerder vermoorde man van Maria Martini, die haar man overigens zelf in de val lokte en inmiddels is getrouwd met dader Induni.
Dit gegeven wordt echter nooit echt goed uitgewerkt en de identiteit van Damon blijft vaag en in het midden gelaten. Hij komt dan ook -uiteraard samen met Steffen- pas echt in actie wanneer zijn vriendinnetje en haar vader door de bende worden vermoord.

Steffen is voor zijn doen wat minder houterig en stoïcijns, maar gelukkig niet zo "dolkomisch" als in een film als "Last train to Durango" (waar overigens Damon ook een rolletje in had). Damon is oké en oogt sympathiek, maar persoonlijk zie ik hem toch liever als inktzwarte schurk in een film als "Requiescant", waar hij -naar mijn bescheiden mening- het perfecte uiterlijk voor heeft.

Verder zien we ook nog Raf Baldassarre, die ik vooral ken van zijn rollen in verschillende Tony Anthony films.

Geen echte Spaghetti klassieker, maar met genoeg actie en intriges om te kunnen vermaken.

Een dikke zes, ofwel 3 sterren.