NWR (Nicolas Winding Refn) (2012)

Alternatieve titel: NWR

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Laurent Duroche
met Nicolas Winding Refn, Mads Mikkelsen en Zlatko Buric

Een documentaire over de Deense regisseur Nicolas Winding Refn. Aan de hand van interviews met familie, bevriende acteurs, regisseurs en Refn zelf, wordt stil gestaan bij zijn carrière. Van zijn jeugd in Kopenhagen en New York tot de productie van zijn nieuwste film, Only God Forgives.

avatar van Jawaddedadde
Interessant zeg, een docu over Refn.

Misschien dat de mensen die 'm al gezien hebben er iets over kunnen vertellen?

Nicolas Winding Refn is voor het grootste deel zelf aan het woord. Hij wordt veelal geinterviewd vanuit de auto en in Kopenhagen. Niet als bestuurder, en ik las ook op Wikipedia dat hij geen rijbewijs heeft. Wel opmerkelijk gezien de film Drive...
Je krijgt een boeiende kijk in zijn leven en hij vertelt veel over zijn visie en zijn werkwijze en wat hij heeft geleerd van tegenslagen. Het gaat chronologisch over zijn leven, aan de hand van de films die hij achtereenvolgens heeft gemaakt.
Hij is een groot horror en exploitation liefhebber.
NWR woonde het grootste deel van zijn tienerjaren in Manhattan en kon moeilijk aarden toen hij weer terugverhuisde naar Denemarken. Hij voelt zich meer New Yorker dan Deen. Hij geeft ook nogal af op de Denen en de Deense filmpers.
Hij is bij het maken van Fear X failliet gegaan toen een italiaanse investeerder afhaakte en hij persoonlijk garant moest staan. De Pusher vervolgen maakte hij primair voor het geld.
Er is er een verslag van voorbereidingen voor zijn nieuwste film, vanuit Thailand. Hij zoekt hier naar geschikte locaties.Je ziet hoe hij vanuit zijn hotelkamer met allemaal kaartjes werkt van scènes en hiermee een chronologisch systeem maakt op een muur. Dialogen voegt hij later pas toe.
Mads Mikkelsen komt ook veel aan het woord, en Alejandro Jodorowsky en Gaspar Noé, die allen grote fans van zijn werk zijn.
Aan het einde wordt het bezoek aan Cannes getoond en komt ook Ryan Gosling aan het woord.

avatar van kinjutsu
klinkt goed dit. waar heb je m gezien kappeuter?

en, hoe kan ik m ook zien?

Staat als extra op de Nederlandse dvd van Drive en ongetwijfeld ook op de blu-ray.

avatar van Jawaddedadde
Dank je kappeuter!

Gisteren de Special Edition van cinéart binnengekregen. Ik vermoed dat 'Lengte extra('s): 65' op deze docu slaat?

Ja, klopt!
Uit de mailing van Cinéart heb ik deze informatie:

DVD:
· Documentaire van 65 min. over de regisseur Nicolas Winding Refn

Blu-ray:
· Documentaire van 65 min. over de regisseur Nicolas Winding Refn
· I Drive (5:23)
· Under the Hood (11:46)
· Cut to the Chase (4:36)
· Drive and Irene (6:10)

Malick
Jawaddedadde schreef:
Interessant zeg, een docu over Refn.

Hier nog eentje!

avatar van DwarreI
Een leuk kijkje achter de persoon Nicolas en de regisseur Winding Refn. Deze eigenheimer heeft een aardig eigenzinnige benadering van filmmaken, tijdens het filmen luistert hij continu naar een bepaalde artiest omdat elke film die hij maakt een bepaalde muzieksoort moet reflecteren. Zo is Bronson gemaakt met de Pet Shop Boys in het achterhoofd, Valhalla Rising met Einstürzende Neubauten en bij Drive was het Brian Eno. En zo zien we Nicolas op de set van Only God Forgives ook continu rondlopen met headphones in om de scenes in de sfeer van de muziek te krijgen.

De hoofdpersonages in zijn films moeten ook altijd zijn eigen persoonlijkheid (voor een deel) reflecteren. Als persoon vind ik Nicolas een ietwat zelfingenomen en over het paard getild figuur. Misschien krijg ik die indruk mede omdat deze docu geschoten is tijdens en na de bekroning van zijn kassucces Drive waardoor hij een beetje naast zijn schoenen is gaan lopen, maar ook in tijden waarin hij diep in de schulden zat heeft hij nooit getwijfeld aan zijn eigen capaciteiten en aan het 'feit' dat hij ooit een miljonair zou worden. In de omgang kan hij dan misschien overkomen als een verlegen persoon, aan eigen dunk heeft het hem in ieder geval dus nooit ontbroken.
En het moet gezegd worden, lef heeft hij wel. Zo heeft hij het geld wat zijn vader hem in eerste instantie gaf om een prestigieuze filmopleiding te gaan volgen direct opgemaakt aan het maken van zijn eerste film, Pusher, terwijl hij totaal geen ervaring had met het maken van films. Achteraf gezien heeft dit zijn carrière meer goeds gedaan dan een diploma ooit zou kunnen doen.

Verder draait zijn persoonlijke leven enkel en alleen om films en film maken, hij kan over niets anders praten en naar bewegende beelden op schermen kijken is dan ook het grootste deel van zijn dagbesteding. Boeken lezen kan hij niet vanwege zijn dyslexie en deze zwakte is naar zijn eigen zeggen tegelijkertijd ook weer zijn sterkte aangezien hij continu in beelden denkt, wat uiteraard weer goed van pas komt bij het maken van films.

Al met al zie ik naast een interessante filmmaker geen ongrijpbaar geniale regisseur in Nicolas Winding Refn, ook al probeert hij nog zo hard om zo over te komen door al muziek luisterend afwezig met een rok aan over de set de banjeren.

avatar van rep_robert
Deze documentaire staat als extra op de dvd van Drive en geeft een kort en bondige uitleg over de carrière van Winding Refn. Dit allemaal vertelt door Refn zelf op verschillende locaties. In de auto en op de locatie scouting voor Only God Forgives. Daarnaast komen nog andere lui aan het woord zoals Mads Mikkelsen, zijn ouders en zijn vrouw die dingen te vertellen hebben over hem.
Het is leuk om op deze manier dingen over hem te weten te komen en wat dat betreft is de docu zeker interessant. Verder heeft het allemaal niet zoveel om het lijf en wordt alles nogal eenzijdig belicht, wat natuurlijk ook wel eert logisch is. Maar als extra docu op de disc is dit mooi meegenomen.