MENU

Frankrijk / Thailand / Verenigde Staten / Zweden
Misdaad / Drama

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met Ryan Gosling, Kristin Scott Thomas en Yayaying

Julian, een Amerikaan die in Bangkok woont, is een gerespecteerde figuur in de onderwereld. Samen met zijn broer Billy baat hij een Thai boxing club uit die in feite een dekmantel is voor drugssmokkel naar Amerika. Wanneer Billy vermoord wordt, komt hun moeder Crystal uit Amerika over om het lichaam te repatriŽren. Crystal zelf is het hoofd van een machtige criminele organisatie en is gewend te krijgen wat ze wil. In dit geval: de dood van haar zoon wreken. In een bloedige spiraal van woede, verraad en wraak, dwingt ze haar zoon Julian de verantwoordelijke voor Billy's dood te vinden en te vermoorden.

avatar van VforVictor

geplaatst op 28 juni 2014, 22:00 uur, permalink
Na een kwartier afgezet, kon me niet echt boeien, miss. dat k em later nog eens opzet

geplaatst op 9 juli 2014, 19:12 uur, permalink
Ik vond dit eerlijk gezegd wel een aardige Misdaad / Drama, met ook best een fraaie visuele (heel kleurrijk) uitvoering. Het verhaal is eigenlijk best simpel (wraak) en het gaat ook allemaal behoorlijk langzaam (inclusief de bewegingen van de acteurs en actrices), maar ondanks dat wist het verhaal me te boeien en gaat het zeer geregeld er lekker keihard en grof aan toe. Dat laatste wordt ook nog eens allemaal heerlijk visueel in beeld gebracht.

De rol van hoofdrolspeler Ryan Gosling als "Julian" stelt eigenlijk niet veel voor (kijkt wat simpel uit zijn ogen en zegt ook weinig. Hij moet het vooral hebben van zijn gelaatsuitdrukkingen) en een soortgelijke rol heeft hij ook min of meer gespeeld in de film "Drive (2011)". Niet toevallig ook gemaakt door dezelfde regisseur. Het is vooral Vithaya Pansringarm in de rol van "Chang" die de show steelt met zijn keiharde afstraffingen. Ook de niet typische rol van Kristin Scott Thomas in de rol van "Crystal"vond ik best aardig en ze liep er ook heerlijk goedkoop en sletterig bij.

Omdat de film ook niet lang duurt, kijkt hij ook nog eens lekker weg. Althans t/m het einde want dat vond ik eigenlijk raar/wazig.

geplaatst op 9 juli 2014, 19:30 uur, permalink
Ik zie bijna alleen maar positieve punten, wat magertjes hoor 3,5 *

geplaatst op 9 juli 2014, 19:36 uur, permalink
merijn82 schreef:
Ik zie bijna alleen maar positieve punten, wat magertjes hoor 3,5 *

5 - 0,5 (rol Ryan Gosling) - 0,5 (eenvoudige traag verhaal) - 0,5 (het einde) = 3,5

avatar van Cellulord
geplaatst op 20 juli 2014, 12:09 uur, permalink
Naomi Watts schreef:
Only God Forgives is cinema om te ondergaan...

Je wordt al gelijk in het diepe gegooid waar Refn gelijk alle registers opentrekt. Buitengewoon production design, echt zeer zelden dergelijk overdonderend production design gezien. Over elk frame en shot is zo zorgvuldig nagedacht, de compositie, kadrering, belichting echt weergaloos. Sublieme sfeer en in het begin is het toch vooral weirdness, bevreemding, verwondering die de boventoon voeren. Het is allemaal zo mooi maar ook zo akelig.

Juist!!! (behalve die weirdness dan, die zag ik niet echt, zeker niet nadat ik eerder in de dag Sono's Strange Circus heb herzien.

Heb me inderdaad (heerlijk) laten inpakken en onderdompellen door het kleurenspel en de weergaloze belichting. Over het verhaal (eenvoudig/kapstok) en het acteerwerk kan nog wel gediscussieerd worden; maar ik was al totaal verkocht/verblind.

avatar van komerad
geplaatst op 16 augustus 2014, 20:22 uur, permalink
Cellulord en Naomi slaan nagels met koppen.
Maar als ik, het verhaal eventjes buiten beschouwing gelaten "visual art" met muziek mag vergelijken dan is dit "mozart" en en voor mij mag het dan toch iets meer rock'n roll zijn.

Een beetje verhaal, een twistje of wat dan ook had een mooie toevoeging geweest.
In feite kan ik deze vergelijken met een sucker punch.
In die zin dat een mager verhaaltje als excuus moet dienen voor de visuele kant.
Al vond ik laatstgenoemde een leuker "verhaaltje" te hebben en bovenal visuele rock'n roll.

Not my cup of tea deze!

avatar van Daan258
geplaatst op 1 september 2014, 15:20 uur, permalink
Vond het echt een vreselijke saaie langdradige film, heb er niets meer over te zeggen.