MENU

Denemarken / Zweden / Thailand / Verenigde Staten / Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met Ryan Gosling, Kristin Scott Thomas en Yayaying

Julian, een Amerikaan die in Bangkok woont, is een gerespecteerde figuur in de onderwereld. Samen met zijn broer Billy baat hij een Thai boxing club uit die in feite een dekmantel is voor drugssmokkel naar Amerika. Wanneer Billy vermoord wordt, komt hun moeder Crystal uit Amerika over om het lichaam te repatriëren. Crystal zelf is het hoofd van een machtige criminele organisatie en is gewend te krijgen wat ze wil. In dit geval: de dood van haar zoon wreken. In een bloedige spiraal van woede, verraad en wraak, dwingt ze haar zoon Julian de verantwoordelijke voor Billy's dood te vinden en te vermoorden.

1341 BERICHTEN79 MENINGEN

avatar van VforVictor

geplaatst op 28 juni 2014, 22:00 uur, permalink
Na een kwartier afgezet, kon me niet echt boeien, miss. dat k em later nog eens opzet

geplaatst op 9 juli 2014, 19:12 uur, permalink
Ik vond dit eerlijk gezegd wel een aardige Misdaad / Drama, met ook best een fraaie visuele (heel kleurrijk) uitvoering. Het verhaal is eigenlijk best simpel (wraak) en het gaat ook allemaal behoorlijk langzaam (inclusief de bewegingen van de acteurs en actrices), maar ondanks dat wist het verhaal me te boeien en gaat het zeer geregeld er lekker keihard en grof aan toe. Dat laatste wordt ook nog eens allemaal heerlijk visueel in beeld gebracht.

De rol van hoofdrolspeler Ryan Gosling als "Julian" stelt eigenlijk niet veel voor (kijkt wat simpel uit zijn ogen en zegt ook weinig. Hij moet het vooral hebben van zijn gelaatsuitdrukkingen) en een soortgelijke rol heeft hij ook min of meer gespeeld in de film "Drive (2011)". Niet toevallig ook gemaakt door dezelfde regisseur. Het is vooral Vithaya Pansringarm in de rol van "Chang" die de show steelt met zijn keiharde afstraffingen. Ook de niet typische rol van Kristin Scott Thomas in de rol van "Crystal"vond ik best aardig en ze liep er ook heerlijk goedkoop en sletterig bij.

Omdat de film ook niet lang duurt, kijkt hij ook nog eens lekker weg. Althans t/m het einde want dat vond ik eigenlijk raar/wazig.

geplaatst op 9 juli 2014, 19:30 uur, permalink
Ik zie bijna alleen maar positieve punten, wat magertjes hoor 3,5 *

geplaatst op 9 juli 2014, 19:36 uur, permalink
merijn82 schreef:
Ik zie bijna alleen maar positieve punten, wat magertjes hoor 3,5 *

5 - 0,5 (rol Ryan Gosling) - 0,5 (eenvoudige traag verhaal) - 0,5 (het einde) = 3,5

avatar van Cellulord
geplaatst op 20 juli 2014, 12:09 uur, permalink
Naomi Watts schreef:
Only God Forgives is cinema om te ondergaan...

Je wordt al gelijk in het diepe gegooid waar Refn gelijk alle registers opentrekt. Buitengewoon production design, echt zeer zelden dergelijk overdonderend production design gezien. Over elk frame en shot is zo zorgvuldig nagedacht, de compositie, kadrering, belichting echt weergaloos. Sublieme sfeer en in het begin is het toch vooral weirdness, bevreemding, verwondering die de boventoon voeren. Het is allemaal zo mooi maar ook zo akelig.

Juist!!! (behalve die weirdness dan, die zag ik niet echt, zeker niet nadat ik eerder in de dag Sono's Strange Circus heb herzien.

Heb me inderdaad (heerlijk) laten inpakken en onderdompellen door het kleurenspel en de weergaloze belichting. Over het verhaal (eenvoudig/kapstok) en het acteerwerk kan nog wel gediscussieerd worden; maar ik was al totaal verkocht/verblind.

avatar van komerad
geplaatst op 16 augustus 2014, 20:22 uur, permalink
Cellulord en Naomi slaan nagels met koppen.
Maar als ik, het verhaal eventjes buiten beschouwing gelaten "visual art" met muziek mag vergelijken dan is dit "mozart" en en voor mij mag het dan toch iets meer rock'n roll zijn.

Een beetje verhaal, een twistje of wat dan ook had een mooie toevoeging geweest.
In feite kan ik deze vergelijken met een sucker punch.
In die zin dat een mager verhaaltje als excuus moet dienen voor de visuele kant.
Al vond ik laatstgenoemde een leuker "verhaaltje" te hebben en bovenal visuele rock'n roll.

Not my cup of tea deze!

avatar van Daan258
geplaatst op 1 september 2014, 15:20 uur, permalink
Vond het echt een vreselijke saaie langdradige film, heb er niets meer over te zeggen.

avatar van crowdsurfer
geplaatst op 29 september 2014, 23:35 uur, permalink
Eén van de vreemdste filmen die ik ooit gezien heb. Saai, langdradig en ik ben er niet in geslaagd om wakker te blijven

geplaatst op 30 september 2014, 7:26 uur, permalink
Hypnotiserende cinema. Daar kun je inderdaad slaperig van worden. De vraag die het echter in mij oproept is: Hoe snel heeft deze film je in droomtoestand gebracht? Het moet welhaast een rimpelloze overgang zijn geweest.

yorgos.dalman
geplaatst op 30 september 2014, 18:30 uur, permalink
Hypnotiserende cinema. ... De vraag die het echter in mij oproept is: Hoe snel heeft deze film je in droomtoestand gebracht?

Grappig, deze vraag komt bij mij veeleer naar boven bij Refn's Fear X en Valhalla rising...

avatar van Thomas83
geplaatst op 15 november 2014, 20:54 uur, permalink
Wauw. Zo'n groot verschil in waardering tussen de gemarkeerde meningen en de rest ben ik hier op Moviemeter nog niet tegengekomen denk ik. Hoe dan ook, ik ben niet zo onder de indruk van de film. Een vergelijking met Drive is haast onvermijdelijk, en het minimalistische verhaal in combinatie met dat vaak prachtig gestileerde werkt hier niet zo goed als in die film. Misschien omdat het geweld hier meer als een doel op zich voelt, en de film ook tegen het pretentieuze aanzit met heel artistiek extreem sloom bewegende en veelvuldig starende personages, verwijzingen naar spiritualiteit en mystiek en het meestal wel erg kruipende tempo.

In Drive speelt Gosling door zijn zwijgzaamheid en gestaar een geheimzinnig personage en zie je de spanning opgebouwd worden, waarbij de uitbarsting van geweld echt voelt als iets dat eruit komt. Hier is dat toch wat minder met dat oedipusverhaaltje dat niet helemaal tot wasdom komt. Misschien vooral omdat Goslings personage wat ondersneeuwt. Het zijn de door Kristin Scott Thomas lekker aangenaam aangedikte moeder (een olifant in de porseleinkast maar een heel bewuste keuze volgens mij) en Pansringarm als de politieagent met zijn eigen methodes (hoewel dat een beetje open wordt gelaten en er sterk wordt gesuggereerd dat hij geen aards figuur is) die de aandacht naar zich toetrekken.

Ok, en Refn zelf nog met zijn mooi uitgedachte cinematografie. Ook de muziek is weer heel aardig. Vond die rode scènes in de club en het bordeel overigens niet zo mooi. De scènes op straat spraken me vaak meer aan. Verder slaat de film in tegenstelling tot Drive echt door in zijn geweld. Hier lijkt het een doel op zich. Het is allemaal wel lekker bruut in beeld gebracht, maar het doet me weinig. Zoals heel de film eigenlijk. Laat ik er maar een dikke 3.0* van maken.

avatar van fritsje
geplaatst op 18 november 2014, 17:56 uur, permalink
Net als in Drive is Gossling weer zeer van de zwijgzame en loopt iedereen fantasievol af te maken met zijn uitgestreken smoel.Sfeertje is wel lekker gruizig maar het verhaaltje is behoorlijk ruk !

avatar van Gish
geplaatst op 19 november 2014, 9:57 uur, permalink
Na herzien op BluRay nog beter dan bij de eerste kijkbeurt. OGF is hypnotiserend, cool en gewelddadig. Refn is meester. Score van 4 naar 5.

avatar van John Milton

geplaatst op 19 november 2014, 10:25 uur, permalink
Ik moet hem nog steeds zien, al was het alleen al maar om te zien in welk kamp ik val. Net zo'n polariserende film als Under The Skin dit. Zulke uiteenlopende reacties

avatar van TM Scarface
geplaatst op 28 november 2014, 0:11 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
De film kwam heel traag op gang, na zo'n beetje een half uur tot drie kwartier, komt de film een beetje op tempo en wordt het beter.
De film zet je nogal aan het denken van wat, wie en waarom bepaalde mensen zo zijn(vooral achteraf)

Al om al had er wel 15 minuten van de film afgekund, ook het zingen van 1 van de hoofdpersonages haalt het tempo erg uit de film en kon me eerlijk gezegd ook niet boeien(achteraf, google, snap ik wat de betekenis er van was) Toch is het op een of andere manier een interessante film, maar niet een top uitgesproken film.

avatar van Beffrey28
geplaatst op 2 januari 2015, 6:37 uur, permalink
fritsje schreef:

Als je het verschil niet ziet tussen de 2 rollen die Gosling neerzet, is het logisch dat je het niet veel vindt. Vooral jammer voor jezelf, want op deze manier is het moeilijk om de film op waarde te beoordelen.

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst op 31 januari 2015, 1:51 uur, permalink
Laatst zowel 'Bronson' als deze prent aangeschaft, met vooral erg hoge verwachtingen van de eerstgenoemde titel. Die heb ik nog niet gezien, maar daar kijk ik nu toch wel erg naar uit, want het is 'Only God Forgives' die eerst weet te imponeren. Schitterende verrassing dit van Nicolas Winding Refn.

Het is toch wel lang geleden dat een film mij zo'n gevoel wist te geven, me zo mee wist te slepen in alle audiovisuele pracht die het te bieden heeft. Sinds lange tijd weer echt een film gevoeld, beleefd en heb ik me mee laten voeren in de nachtmerrie die Refn voorschotelt. Op een gegeven moment krijg ik gewoon zoveel kippenvel, omdat alles zo mooi tot elkaar komt qua gevoel.. met dit hoogtepunt uit de verbluffende soundtrack. Het is een film die je moet voelen. Als je je niet mee kan laten voeren door deze trip, dan houdt het al snel op. 'Only God Forgives' moet het niet hebben van het plot wat we krijgen voorgeschoteld, maar vooral van de diepe lagen en de betoverende sfeer die je als kijker rechtstreeks diep in een nachtmerrie gooien, met enkele hoopvolle droomachtige sequenties, ondersteund door de prachtige soundtrack.

Zo te zien zijn Thailand en Refn een goede match in ieder geval. Die gast haalt echt alles uit de locaties, speelt op een fantastische manier met beelden, licht, kleuren en noem het maar op. Alles wat er samen met de steeds ondersteunende score (heeft soms iets Lynch achtigs) voor zorgt dat dit een grote belevenis is. Gosling is fantastisch. Zijn personage is mysterieus en Refn weet een fantastische draai te geven aan het wraak genre, door het allemaal om te gooien. Moeders Scott Thomas is al net zo sterk, wat een kutwijf, maar samen met Gosling en Refn een prachtig drieluik die ervoor zorgt dat ik het wraakgenre echt op een totaal andere, maar fantastische manier beleefd heb. Dit blijft wel even door m'n hoofd spoken.

Meesterwerk wat mij betreft. Reft wordt bij elke film die ik van de beste man zie beter. Maar snel meer zien van hem, met 'Bronson' als voorste in de rij. Eerst rustig nagenieten van deze prent. Ik heb genoten.

avatar van mayhemblik
geplaatst op 6 februari 2015, 21:46 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Godallemachtig wat een gortdroge inktzwarte bloedmooie film weer van de in mijn ogen beste regisseur van dit moment.
Geen spatje humor heb ik (nog niet) kunnen ontdekken in deze prachtige film.
De beelden, de mensen en vooral weer de muziek deden me welhaast kwijlen van genot.
Tijdens de Giallo achtige muziek tijdens de vechtpartij stond het kippenvel volgens mij zelfs op mijn blaas.
Door enkele piep kleine inkakkertjes bv de scene dat ze haar jurk moet uittrekken werd ik ruw uit de nachtmerrie die zich voor me afspeelde gerukt.
Misschien dat het morgen bij mijn tweede kijkbeurt (met vrouw) wel werkt, als dat zo is worden het absoluut 5*****.
Gruwelijk goed/mooi, kijk en huiver!!!!

geplaatst op 7 februari 2015, 9:15 uur, permalink
HarmJanStegenga schreef:

Beste HarmJan,

Lees nu pas jouw bericht hier boven en zie de overeenkomsten in onze beleving van deze pracht film.
Dacht eerst dat ik niet normaal was dat er zelfs tranen over m'n wangen liepen tijdens de eerste 25 min.
Ik heb eventueel de ''Pusher'' trilogie voor je te leen en dat geldt trouwens ook voor ''Bleeder''.
Vooral ''Pusher'' is geweldig en ''Bleeder'' is ook erg tof, beide erg duister maar wel met humor.
Ik heb trouwens ''Fear X'' ook maar vind dat zijn minste, maar die ga ik maar weer eens opnieuw kijken.
''Valhalla Rising'' is ook een regelrechte nachtmerrie die je eigenlijk met hoofd telefoon moet zien.
Lees wel van je.

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst op 7 februari 2015, 16:27 uur, permalink
mayhemblik schreef:

Lees wel van je.
Dat is alleen maar een goed teken die tranen hoor.
Bedankt voor je aanbod, alleen heb ik de films al in bezit inmiddels. Die ga ik zo spoedig mogelijk bewonderen. Ben nu wel benieuwd naar o.a. de Pusher triologie.

geplaatst op 8 februari 2015, 4:35 uur, permalink
Beste HarmJan,

Ik raad je aan om een beetje vroeg in de avond de "Pusher" trilogie te starten want ik heb zo'n vermoeden dat je ze er alle drie achter elkaar gaat kijken.
Verdomme, voel ik nu iets van jaloezie bij mezelf?
Had ik ze maar moeten bewaren maar ja, ik kan natuurlijk ook zo meteen dood neervallen en dan heb ik toch iets moois gemist.
Veel plezier en ik hoop van je te horen wat je er van vond.

M.v.g. Hassum