Gerhard Richter - Painting (2011)

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Corinna Belz
met Gerhard Richter, Norbert Arns en Sabine Moritz-Richter

Een van 's werelds grootste schilders, de Duitse kunstenaar Gerhard Richter, spendeerde meer dan een halve eeuw aan het experimenteren met een enorm scala aan technieken en ideeën. Zijn werk kenmerkt zich door ironisch commentaar op de kapitalistische consumptiemaatschappij. Bij de eerste blik in zijn atelier sinds decennia, ziet men in 'Gerhard Richters Painting' een spannend document van een 79-jarige, een creatief proces, afgewisseld met zeldzame arciefbeelden en intieme gesprekken met zijn critici en medewerkers.

Vanaf 5 september in de bioscoop (Contact Film)

Trailer (YouTube)

avatar van NYSe
Vind niet al het werk dat in de film getoond wordt even interessant (en sommigen dan weer schitterend), maar om te zien hoe Richter als het ware de dialoog met zijn doeken aangaat is fascinerend om te zien.

avatar van Cellulord
Richter breaks record for m...
telegraph UK 11 Feb 2015

avatar van Hannibal
Fascinerend om de man aan het werk te zien, maar ik had vooral in de eerste helft van de documentaire toch wat moeite met het werk wat hij maakte en de manier waarop. Het 'voorwerk' met de kwast, wat heen en weer vegen, een stap naar achter doen, terug naar het schilderij om er nog een horizontale streep in te zetten, weer een stapje naar achter, peinzend. Het leek meer op een huisschilder die de kale plekjes op aan het vullen is dan een kunstenaar. "Pfff, dit kan iedereen" schoot een aantal keer door mijn hoofd en begon me steeds meer te ergeren. Toch kwam er voor mij op een gegeven moment een soort ommekeer. Tijdens de interviews kreeg in toch steeds meer waardering voor wat hij deed, en zag in hem toch een hele bijzondere kunstenaar. Er kwamen wat beelden van ander werk van hem in beeld, waaronder ook foto's, die ik veel mooier vond dan de kunstwerken die in deze documentaire centraal stonden. Als documentaire vond ik dit zeer geslaagd.