How to Start a Revolution (2011)

1 stem

Verenigd Koninkrijk / Egypte / Servië en Montenegro / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Ruaridh Arrow
met Robert Helvey, Jamila Raqib en Gene Sharp

Op de benedenverdieping van zijn bescheiden residentie in Boston runt de inmiddels 83-jarige politicoloog en schrijver Dr. Gene Sharp samen met zijn enige collega Jamila Raqib het ‘Albert Einstein Institution’. Met evenveel aandacht en zorg als waarmee de pionier zijn zeldzame orchideeën kweekt, helpt Sharp burgers van onderdrukkende regimes in hun vreedzame opstand tegen de machthebbers. Weinig mensen kennen zijn naam, maar velen hebben al dan niet bewust zijn ideeën in praktijk gebracht. Zijn handboek bevat 198 handgrepen voor geweldloos verzet. Het heeft dienst gedaan als inspiratiebron en leidraad voor diverse vreedzame revoluties die de afgelopen decennia in dictaturen plaatsvonden. Van Bosnië tot Syrië en van Birma tot Egypte zijn Sharps praktische methoden en inzichten aangewend om met succes tiranniserende machthebbers te verdrijven.