ad

Genre: Animatie / Sciencefiction

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Kenji Kamiyama

Met onder meer: Mamoru Miyano, Sakiko Tamagawa en Daisuke Ono

IMDb beoordeling: 5,9 (487)

Oorspronkelijke taal: Japans

Oorspronkelijke titel: 009 RE:CYBORG

Releasedatum: 27 oktober 2012

Over 009 Re: Cyborg

Het verhaal gaat over een groep van negen cyborgs. Elk van hen is gemaakt door een schimmige organisatie, en wordt ingezet als wapen tegen de menselijkheid. De groep besluit het anders aan te pakken en hun speciale gave te gebruiken om wraak te nemen op hun makers.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Joe Shimamura/ Cyborg 009 (stem)

Ivan Whiskey / Cyborg 001 (stem)

Jet Link / Cyborg 002 (stem)

Françoise Arnoul / Cyborg 003 (stem)

Albert Heinrich / Cyborg 004 (stem)

Geronimo Jr. / Cyborg 005 (stem)

Cyborg 006 (stem)

Cyborg 007 (stem)

Cyborg 008 (stem)

groente12

JAJAJA heb er enorm veel zin in. Jeugd nostalgie hier, keek 009 toen het nog op Yorin kwam met DBZ en Gundam Wing! Dat Kamiyama de film regisseert is echt een blessing!

avatar van Prudh

Prudh

Prekerige kloon van Ghost in the Shell, zonder de filosofische diepgang en knap uitgewerkte personages. Niettemin vermakelijk op basaal niveau, alsof het echt aflevering van een cartoon is.

avatar van The One Ring

The One Ring

Vooral een erg mooi gemaakte film. Prachtig design met veel details en regelmatig schitterend kleurgebruik. Zelfs het 3D verdient verrassend genoeg een vermelding, ondanks dat de combinatie met 2D-animatie niet echt natuurlijk is (en bij The Lion slecht uitpakte). Vooral de openingsscènes, die een stad-bij-nacht-beeld schetsen a la Blade Runner, mogen er echt zijn. Ook de actiescènes waren vaak prima uitgevoerd en meeslepend, ook hier vooral aan het begin.

Het verhaal en de personages zijn dan weer een stuk minder. Erg plat en flauw. Typisch ook voor een bepaalde type anime dat draait om heldhaftigheid, met een blanco held, rondborstige vrouw die hem bijstaat, cynische vriend met wie hij een haat-liefde verhouding heeft, etc. Jammer dat een film die zo sterk is op het visuele gebied kennelijk zo de voorkeur geeft aan dialoogscènes, zeker omdat die dialogen vaak erg zakelijk zijn en het complexe plot moeten uitleggen. Om bizarre redenen is er geen echte schurk, maar is de tegenstander God, maar dan wel God zoals de mensheid die zich in zijn hoofd heeft geschapen en niet een echte God, zover ik het begrijp. Een bizar concept, maar het komt niet uit de verf en dit is nou net een film waar ik liever gewoon een schurk had gezien. Dat had ons eindeloze dialogen bespaart. 009 Re: Cyborg is duidelijk een film die het best is als hij in actie is. Overigens nog nooit van de serie gehoord.