The Silent War (2012)

Hongkong

geregisseerd door Felix Chong en Alan Mak
met Tony Leung Chiu Wai, Xun Zhou en Mavis Fan

Shanghai 1950, na de oprichting van de Volksrepubliek China. He Bing (Tony Leung Chiu Wai), de blinde assistent van een pianostemmer, wordt vanwege zijn exceptioneel goede gehoor opgeroepen voor een spionagemissie. Zijn gehoor schijnt goed genoeg te zijn om zelfs het kleinste zuchtje wind te kunnen horen.

Mooi.

Erg stijlvol maar klassiek, of is het erg klassiek maar wel stijlvol? In ieder geval vertoont het verhaaltje soms iets te veel Hollywood-trekjes, waardoor het bij momenten toch weer iets te melig wordt.

Jammer, want los daarvan weer ijzig mooie Chinese stilering. Visueel een pareltje, de soundtrack mag er ook zijn al is die, net als het verhaal, bij momenten iets te bombastisch. Verder is het samenspel tussen Leung en Zhou de grote trekpleister van deze film, daarom ook best raar dat Zhou een half uur voor het einde helemaal wegvalt.

Chong en Mak zijn aardige regisseurs maar de kans dat ze ooit tot de top zullen behoren acht ik eerder klein. Ze hebben al een aantal mooie kansen gekregen, maar veel verder dan solide, vermakelijke films zijn ze nog niet echt gekomen. Als vermaak werkt het opperbest, maar dat beetje meer zit er niet in.

Onderhond schreef:
Mooi.

Mou Gaan Dou (Infernal Affairs 1, 2 en 3) heb je zeker gemist??? Alan Mak was Martin Scorcese een grote stap voor met zijn 'Departed', het orgineel is vele keren beter. Dan behoor je echt wel tot de top.

Nee, alle 3 gezien. Vond de derde het best, maar verder niet zo'n uitzonderlijke reeks.