• 8.297.875 stemmen

Geregisseerd door: Felix Chong en Alan Mak

Met onder meer: Mavis Fan

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Plot The Silent War

Shanghai 1950, na de oprichting van de Volksrepubliek China. He Bing (Tony Leung Chiu Wai), de blinde assistent van een pianostemmer, wordt vanwege zijn exceptioneel goede gehoor opgeroepen voor een spionagemissie. Zijn gehoor schijnt goed genoeg te zijn om zelfs het kleinste zuchtje wind te kunnen horen.

imageimage

Zhang Xuening

Guo Xingzhong/Lao Gui/Devi

Shen Jing

Wu Chang, 701 agent

Zhang Guoxiang, KMT agent

Onderhond

Mooi.

Erg stijlvol maar klassiek, of is het erg klassiek maar wel stijlvol? In ieder geval vertoont het verhaaltje soms iets te veel Hollywood-trekjes, waardoor het bij momenten toch weer iets te melig wordt.

Jammer, want los daarvan weer ijzig mooie Chinese stilering. Visueel een pareltje, de soundtrack mag er ook zijn al is die, net als het verhaal, bij momenten iets te bombastisch. Verder is het samenspel tussen Leung en Zhou de grote trekpleister van deze film, daarom ook best raar dat Zhou een half uur voor het einde helemaal wegvalt.

Chong en Mak zijn aardige regisseurs maar de kans dat ze ooit tot de top zullen behoren acht ik eerder klein. Ze hebben al een aantal mooie kansen gekregen, maar veel verder dan solide, vermakelijke films zijn ze nog niet echt gekomen. Als vermaak werkt het opperbest, maar dat beetje meer zit er niet in.

avatar van kathmandu

kathmandu

Onderhond schreef:
Mooi.

Mou Gaan Dou (Infernal Affairs 1, 2 en 3) heb je zeker gemist??? Alan Mak was Martin Scorcese een grote stap voor met zijn 'Departed', het orgineel is vele keren beter. Dan behoor je echt wel tot de top.

Onderhond

Nee, alle 3 gezien. Vond de derde het best, maar verder niet zo'n uitzonderlijke reeks.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Zeer mooi gefilmd spionagedrama dat uiteindelijk achteruit boert door een overdaad aan sentiment ertussen. Geen makkelijke film om te volgen, want je moet je inbeelden dat de geschiedkundige feiten vanuit het standpunt van de communisten verteld wordt. Voor ons is het niet zo evident om de "roden" als de good guys te zien. De vijand wiens berichten ze willen onderscheppen is hier de Kuomintang (KMT), de nationalisten.

Het nationaal spionage agentschap neemt een blinde in dienst om de radio-frequenties te vinden van een groepje samenzweerders op gehoor. Dat levert een aantal interessante aanknopingspunten op, maar door het teveel aan sentiment komt de spanning er nooit echt in waardoor het allemaal wat kwakkelde naargelang de film vorderde. Bovendien worden we ook getrakteerd op een absolute onzin-twist waarbij het hoofdpersonage zichzelf terug blind maakt nadat hij genezen werd. Tja, het had misschien geholpen om zich te blinddoeken En zo schiet er op het einde nog weinig over van de boeiende premisse. Maar het moet gezegd : cinematografisch is dit echt heel erg gaaf geschoten. Sommige scènes waren een streling voor het oog daarom naar boven afgerond tot 3*