Parada (2011)

Servië / Duitsland / Hongarije / Slovenië / Kroatië
Komedie / Drama

geregisseerd door Srdjan Dragojevic
met Milos Samolov, Goran Jevtic en Nikola Kojo

Radmilo en Mirko vormen een homostel. Ze wonen in Servië en hebben het er niet naar hun zin. Ze lopen niet te koop met hun relatie, maar zijn dagelijks slachtoffer van de homofobe meerderheid. Mirko is een homorechtenactivist en wil niets liever dan de eerste succesvolle Gay Pride in Belgrado organiseren. In 2001, toen men de eerste Gay Pride organiseerde, veranderde de stad in een bloedbad. Nationalisten en neo-nazi's hebben het plan om bij de volgende Gay Pride opnieuw een bloedbad aan te richten. De lokale politie wil de deelnemers niet beschermen. De droom van Mirko lijkt dus onmogelijk te zijn. Er arriveert een vreemd koppel in het leven van de twee; Lemon, een ex-crimineel en zijn verloofde, Pearl.

leuke film !

Niet mijn humor niet mijn ding en het ligt er allemaal erg dik op.

Deze productie kent een voorgeschiedenis: in 2001 werd in 2001 de allereerste gaypride gehouden. De deelnemende weerloze homo's werden door extremisten in elkaar geslagen. De politie moest er aan te pas komen wat resulteerden in straatgevechten. De daaropvolgende jaren mocht er van de autoriteiten geen gaypride gehouden worden. Pas in 2010 werd er weer een gaypride toegestaan waar 5000 politieagenten de 1000 deelnemers tegen fascistische groeperingen en nationale extremisten moesten beschermen. Weer een jaar later werd de toestemming voor een optocht, uit angst voor ongeregeldheden weer ingetrokken. Als een soort van schadeloosstelling naar de homo's en lesbiennes werd deze film door Srdjan Dragojevic in de bioscoop uitgebracht en werd deze een van de meest succesvolle van dat jaar in de Servische bioscopen.

Zonder twijfel met de beste bedoelingen gemaakt en de film, tegen onderdrukking en intolerantie, zal wel gewerkt hebben in de zogenaamde Balkanlanden, maar voor mij had deze melodramatische tragikomedie te overdreven humor en waren de personages te stereotype. Goed was dat de regisseur klip en klaar liet zien hoe verschrikkelijk veel vooroordelen en homofobie er zijn en hoe deze ontstaan. Hij liet echter ook zien hoe mensen nader tot elkaar kunnen komen.