Magnifica Presenza (2012)

Alternatieve titel: Magnificent Presence

Italië

geregisseerd door Ferzan Ozpetek
met Margherita Buy, Paola Minaccioni en Elio Germano

Pietro is een jonge banketbakker die zijn droom besluit na te jagen en naar Rome trekt om daar als acteur te gaan werken. Hij komt te wonen in een soort paleis dat bewoond wordt door allerlei vreemde personen. Hij krijgt niet het idee dat dit de plek is om vrienden te maken. Na verloop van tijd echter ontstaan er toch sterke banden onderling, onder meer door bepaalde gebeurtenissen die de bewoners naar elkaar toe laten trekken.

Bij eerdere producties merkte ik nog op dat Ferzan Ozpetek in staat is een verhaal te vertellen. Echter aan deze combinatie van een komedie en tweede wereldoorlog drama leek hij zich vertild te hebben. Hoewel de film zijn magische momenten had, bleef het, op zich interessante verhaal, te oppervlakkig, werden subplots niet voldoende uitgewerkt, werden personen opgevoerd die later in het niets leken te zijn verdwenen en werd op een aantal vragen onvoldoende antwoord gegeven. Ik vond de cast, trouwens, verdomd goed spelen.

Een wat moeilijk te bevatten film over een jonge man die in een oud huis komt te wonen waar de geesten van een theatergezelschap uit 1943 rond waren. Aan hem de taak om het mysterie op te lossen. Het verhaal is niet altijd even goed te volgen maar de film heeft wel een aantrekkelijke uitstraling en sfeer. En het is sowieso een bijzondere film die me toch in voldoende mate wist te boeien. Al kan ik me ook voorstellen dat als ik hem een volgende keer zie, dat ik er dan niets aan vind. Als ik me er dan nog iets van herinner.