La Finestra di Fronte (2003)

Alternatieve titels: Facing Windows | The Window Opposite

Italië / Verenigd Koninkrijk / Turkije / Portugal
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ferzan Ozpetek
met Giovanna Mezzogiorno, Massimo Girotti en Serra Yilmaz

De nog jonge Giovanna is al negen jaar getrouwd met de in haar ogen veel te goeiige Filippo. Ze verdeelt haar tijd tussen haar werk op de kippenslachterij, het zorgen voor haar twee kinderen en het bakken van taarten voor een lokaal café. Ze krijgt er een extra kopzorg bij als Filippo op een dag een oude heer naar huis meeneemt die zijn geheugen is kwijtgeraakt. In eerste instantie geheel tegen haar zin in, brengt Giovanna steeds meer tijd door met de man, en ontdekt ze steeds meer feiten uit diens mysterieuze verleden: via het getatoeëerde nummer op zijn voorarm, door zijn vakkundigheid in het bakken van taarten, door de steeds terugkerende naam Simone. Tegelijkertijd ergert Giovanna zich ook steeds meer aan de passieve Filippo en projecteert ze haar eigen verlangens op de onbekende buurman die ze bespiedt via haar keukenraam. Terwijl haar dagdromen werkelijkheid worden, krijgen ook de schimmen uit het verleden van de oude man steeds duidelijker gestalte.

Geweldige verhaal, prachtig hoe de gevoelens van vertwijfeling en verwarring in beeld gebracht worden. Ook muziek mooi. Wat ik ook erg mooi vind is het het stuk vanuit de bakker overgaat naar andere tijdsperiode via de vervaging van de bebloede handafdruk op de muur na de scene in de bakkerij.
Film lijkt voor sommige misschien iets te onderschat te worden, enig historisch besef is bij deze film ook wel noodzakelijk....

avatar van 93.9
Schoolvoorbeeld van nep arthouse. Paar mooie schots en muziek, maar wat een DRAAK van een verhaal. Wat een vre-se-lijke buurman, dat plastik soapgezicht.
Nee, het moge duidelijk zijn, echt goed vind ik dit niet...

Prachtige film en mooi verhaal met indrukwekkende overgangen subtiel in beeld gebracht, zoals de bebloede hand op de muur die vervaagt. De muziek gaat me door merg en been. Absoluut een artmovie met diepgang.

Ronduit zwakke film: rommelig, onsamenhangend, geforceerd en toch saai, valt voortdurend dood, afgezaagde thema's, slechte cast, vervelende muziek...

Een mooi verhaal met mooie muziek. Ook de hele sfeer was goed neergezet. De liefde tussen Giovanna en de overbuurman kwam een beetje uit de lucht vallen en kwam bij mij niet intens genoeg over. Hier had veel meer uitgehaald kunnen worden.

avatar van david bohm
Een fijne film die sterk begint en dan helaas wat slordigheden tentoonspreidt.
De personages zijn innemend en vooral Giovanna de Italiaanse lookalike van Jodie Foster zet een sterk rol neer. Aan een aantal scenes zoals bijvoorbeeld het taarten bakken bij Davide is nauwelijks aandacht besteedt, in tegenstelling tot de taarten zelf overigens.

Met zo'n mooi verhaal, leuke cast et cetera blijft toch een beetje het gevoel hangen van gemiste kansen. Dit had echt een topfilm kunnen zijn. Doe er een half sterretje bij.
Raccomandato.