Underground (2011)

Horror

geregisseerd door Rafael Eisenman
met Sofia Pernas, Adrian R'Mante en Eric Abercrombie

Wanneer een trouwe vriendenclub tijdens een rave-party in een loods in aanraking komt met een agressieve straatbende, vluchten de vrienden in een merkwaardig tunnelsysteem dat zich onder het gebouw bevindt. Wanneer ze ervan overtuigd zijn in veiligheid te verkeren, trachten ze een andere uitgang uit het labyrint te vinden om aan hun beulen te ontsnappen. Maar blijkbaar zijn ze onder de grond niet alleen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Heel simpel samengevat is 'Underground' een mix van de bekendere horrorfilms, maar in plaats van de goede aspecten over te nemen, heeft Eisenman alle flaws bij elkaar gesodemieterd. Er valt geen eer aan te behalen voor de weinig ervaren man, want zowel niet-fans als de die hard liefhebbers zullen bedrogen uitkomen.

Sowieso een wat matige setting hoor, zo'n ondergronds bunker. Veel mogelijkheden liggen er niet en er word nergens de mogelijkheid gepakt om iets van spanning en/of groepsdruk te ontwikkelen. Wanneer de gore dan ook niet je-van-het is, mag er wel gesproken worden over een cliché afschildering van het moderne horrorgenre.

Identiteit-loos..

Tony's Cinema Trash: Underground (2011) - tonypulp.blogspot.com

Tof, eindelijk toch toegevoegd

Geen geniale film, maar de intro mocht er toch echt wel zijn.

Underground.

Gemiste kans.

Met het materiaal dat voor handen was had absoluut meer gedaan moeten worden, zeker omdat Eisenman best een eind komt en er continue het gevoel hangt dat er meer inzit.

De film faalt een beetje op het visuele. Om het lage budget wat op te vangen is er gekozen voor een duidelijke visuele stijl. Deze is echt iets te donker waardoor bij alle actie te herleiden valt naar schaduwen tegen felle lichtvlakken of lichtbronnen. Daarmee wordt het allemaal net iets te warrig en was ik geregeld kwijt wie nu net weer gegrepen werd.

Erg jammer, want zo gaat de film na verloop van tijd ook wat slepen. Duurt sowieso nog een minuutje of 10 te lang, maar verder draag ik de film toch best een warm hart toe.

Fijne locatie, ook gaaf om eens een keer een rave scene te zien waar er gewoon lekkere dance trance gedraaid wordt en niet van die halfbakken film-dance die toch niemand lijkt goed te vinden. Ik werd zelfs best benieuwd naar de playlist van de hele intro.

Verder niet origineel, een film die volledig steunt op z'n simpele concept, maar verder best tof en leuk uitgevoerd is. Jammer dus dat het visueel niet helemaal werkt zoals gehoopt.

avatar van 606
Prima stukje Horror en zeker wel goed gebruik van de moderne muziek.
Wezens waren toch ook best goed.

3 sterren

als ik dit verhaal hoor krijg ik een gevoeld dat ik naar Catacombs (2007) ga kijken.
Zo veel gelijkennissen. ga hem dadelijk kijken stem volgt

avatar van mennonegra
leuk voor een rainyday

avatar van brave71
de film mist vooral spanning, wat in dit soort films echt wel nodig is.

voor bloeddorstige mens/beesten zijn ze ook erg afwachtend.
nogal irritant is dat ze de ene meenemen en de andere in een oogwenk verscheuren...

leuk om een keer gezien te hebben, maar alles behalve een topper

avatar van glimmerman2000
Prima horror-film!....Goede sfeer in de film, prima opbouw, en soms nog wat leuke schrikmomenten ook:D...Het verhaal is vrij dun, maar dit is een film die het meer van de sfeer/actie moet hebben

Er zitten uiteraard wat momenten in, dat je denkt: ''Juist:S''....Maar dat zien we door de vingers

LEUK!

avatar van pvl63
Prutsfilmpje. Ik hoop niet dat hier sequels op komen.

avatar van Barry83
Niet erg bijzonder, leuk voor tussendoor maar meer ook niet. Setting is inderdaad erg beperkt, en speelt zich alleen af in een bunker. Ook die wezens vond ik alles behalve angstaanjagend. Denk dat dit een soort kloon had moeten zijn van "The Descent"

avatar van Noodless
Sluit me aan bij mijn voorganger. Morgen al vergeten. 4/10

avatar van joey1973
1,5 punt voor de coole wezens, de rest was waardeloos.

avatar van Boeikens
Ik hou wel van films ala The Descent etc... maar deze schiet toch net iets te kort.

Weinig introductie, wat al helemaal geen band schept met de slachtoffers. Speelt dus geen rol wie er als volgende aan gaat.
Uiteraard dat de film moeilijk bij daglicht kan gedraaid worden maar hier vind ik hem toch meestal te donker. Komt de weinige gore niet echt ten goede.
Daarbij nog de ongerijmdheden en idiote handelingen en we komen op :

avatar van Shinobi
"All these bunkers are the same."

Deze film kan zich inderdaad scharen bij een The Descent (2005) en genregenoten.

Als kijker krijg je wederom te maken met een stel feestende jongeren. Echt veel tijd voor een introductie is er niet, maar blijkbaar hebben sommigen een militaire achtergrond en is er in het verleden iets goed misgegaan. Wel wordt er een aardige rave neergezet, ondersteund door een degelijke score.

Eenmaal in de bunker aangekomen, denk je dat het eindelijk losgaat, maar het blijft redelijk tam. Daarvoor is er nauwelijks spanning aanwezig en is de locatie erg donker. 'Underground' is op - drukke - momenten dan ook vrij moeilijk te volgen.

Wat dat betreft helpt het niet dat de acteurs niet competent genoeg zijn om de film te dragen. Om het vooral maar niet te hebben over de vergezochte clou i.c.m. random scènes; slordig gemonteerd. Het is dat de gore nog enigszins oké is.

Al met al matig, hier valt weinig plezier uit te halen.

Kleine 2,0 sterren.