Wi-heom-han Gyan-gye (2012)

China
Romantiek / Thriller

geregisseerd door Jin-ho Hur
met Ziyi Zhang, Dong-gun Jang en Cecilia Cheung

Shanghai, jaren '30. Oorlog ligt op de loer op het moment dat de hippe, liberale Mo Jieyu de playboy Xie Yifan tegen het lijf loopt. Xie is een ex-vriend die altijd van haar is blijven houden. Ze haalt hem over om een verraderlijk spel te spelen; Xie moet de onschuldige en naïeve Du Fenyu verleiden, om haar vervolgens weer te dumpen. Het spel wordt echter gevaarlijk als Xie verliefd wordt op Du...

Vlot.

Maar iets te gelikt. Shanghai '30 is een populaire setting de laatste paar jaar, en terecht want de setting ademt een erg zwoele sfeer uit. Jammer slaat het in deze film een aantal keer over naar kitsch en weet Hur niet altijd even goed het sfeertje aan te houden.

Acteerwerk is wel goed. Jang is een geweldige player, Zhang is wat stijfjes misschien maar Cheung weet eindelijk haar imago weer wat op te poetsen. Verder is het verhaaltje volgens mij een redelijk trouwe remake, al is het veel te lang geleden dat ik het origineel gezien heb om daar echt veel over kwijt te kunnen. Het vermaakt in ieder geval wel, maar echt hoogstaand is het zeker niet.

Visueel soms echt wel mooi (dure film ook wel lijkt me), maar zoals gezegd slaat het al eens over in pure kitsch. Toch jammer, daar waar dit soort Chinese films vaak zo stijlvol kunnen zijn.

Al bij al wel leuk om een keer te zien, duurt gelukkig ook niet te lang, maar had best wat beter gekund, zeker gezien het budget en de acteurs.

avatar van Onslaught
Goede film.

Productie is top. Shanghai '30 biedt een mooie setting voor allerlei verhalen. Ook het verhaal van deze film past er heel mooi tussen. Acteerwerk is goed. Heb van begin tot eind met plezier gekeken.

Chinees-Koreaanse versie van het erg vaak verfilmde boek van Choderlos de Laclos over de degeneratie van de maatschappelijke elite bij gebrek aan moreel besef.

Mijn aandacht voor deze film werd vooral getrokken door het meespelen van Ziyi Zhang. Met het opnieuw zien van haar sublieme mimiek en techniek tijdens de scène in close-up, waarin Yifan haar voor de eerste keer dreigt te kussen, weet ik weer waarom zij een van mijn lievelingsactrices is.

Weliswaar haalt regisseur Hur hier niet het niveau van het prachtige Christmas in August (1998) en April Snow (2005), maar toch heeft hij van het overbekende verhaal een visueel fraaie, redelijk boeiende film gemaakt met dank aan een uitstekende cast en de prachtige settings.

avatar van Decec
Een goede drama/mysterie/romantiekfilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Te snel camerabeweging...
Prima kwaliteit breedbeeld
(geen HD aanwezig)...
Prima achtergrond geluid/muziek
(geen Dolby Digital aanwezig)...

avatar van nadrin
Wat een mooie mensen. Zoveel stijl en schoonheid maken het visueel een genot.

avatar van nadrin
Ik heb met 3* toch te weinig gegeven 4* verdient deze zeker. Ondanks het grappige foutje bij het scheren