Ghosts of Abu Ghraib (2007)

1 stem

Documentaire

geregisseerd door Rory Kennedy
met Israel Rivera, Megan Ambuhl Graner en Javal Davis

In deze documentaire gaat Rory Kennedy op zoek naar de psychologische en politieke context van de martelpraktijken van Amerikaanse soldaten in de Iraakse gevangenis van Abu Ghraib in 2003. Hoe konden gewone, jonge soldaten deze acties uitvoeren? Welke orders kregen ze van bovenaf? Hoeveel schade heeft de nasleep van de gebeurtenissen in Abu Ghraib toegebracht aan het imago van de VS als wereldwijde voorvechter van vrijheid en mensenrechten? Aan de hand van interviews met ex-gevangenen, soldaten en militaire politieagenten probeert Rory Kennedy een antwoord te vinden op onder andere deze vragen.