Papadopoulos & Sons (2012)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Marcus Markou
met Stephen Dillane, Georges Corraface en Georgia Groome

De superrijke en succesvolle Grieks-Londense zakenman Harry Papadopoulos wordt keihard geraakt door de financiële crisis en verliest alles. Bijna alles dan: Het enige dat hij overhoudt is zijn allereerste zaak, een fish & chips tent. Deze kan niet door de bank in beslag genomen worden omdat hij half in het bezit is van Harry's onorthodoxe broer Spiros met wie de familie allang gebroken heeft. Harry, zijn familie, de nanny en 'Uncle Spiros' moeten nu samen het beste maken van het onooglijke restaurantje.

Het gebeuren had niets met de huidige wereldwijze situatie te doen, maar bij toeval was het wel een Griek, die in deze speelse, maar oppervlakkige tragische feelgood komedie (onder het motto "back to the roots") in een financiële crisis terechtkwam (van bordenwasser tot miljonair en weer terug). De ironische toon en de naïviteit van de hoofdpersoon werkten vermakelijk, maar de Grieken werden behoorlijk clichématig en stereotype uitgebeeld. Bovendien had de film wel wat meer pep en verrassingen kunnen gebruiken.

avatar van GGG
GGG
Was best aardig maar te weinig verrassend...

avatar van BlueJudaskiss
Had dit graag leuker gevonden.

Personages stuk voor stuk prettig om in hun gezelschap te verkeren - zelfs die arrogante bankier was best lollig - en Britse restaurantfilms zijn bijna een soort subgenre waar ik erg van hou, maar er kwam hier op de een of andere manier geen vaart in. Alle dialogen over de financiële crisis hielden de film enorm op ook. En inderdaad, wat gauke zegt: iets meer pep en verrassingen hadden zeker geen kwaad gekund. Leuk om Georgia Groome weer een keer te zien.