Ewa Chce Spac (1958)

Alternatieve titel: Eva Wil Slapen

Polen

geregisseerd door Tadeusz Chmielewski
met Barbara Lass, Stanislaw Mikulski en Stefan Bartik

Ewa Bonieck arriveert op de late avond in een kleine stad. Ze is studente en zoekt onderdak. Er is evenwel geen enkele kamer meer vrij in de hotels. Ze begint door de straten te dwalen en ontmoet er verwaande commissarissen, gemene cafébazen, criminelen en prostituees. Voor Ewa is alles even opwindend, want zij is nog te jong en naïef om te begrijpen wat er allemaal omgaat in die gangsterstad. Een politieagent ontfermt zich over haar: eerst op bevel, dan uit groeiende overtuiging...want Ewa is een stukje lente in het hart van de winter.

avatar van Mac Hammer Fan
Een poëtische komedie in balladestijl waarin de centrale figuur onkwetsbaar lijkt omdat ze het kwaad niet kent en er dus ook niet in gelooft. Sommige fragmenten zijn grappig, andere zijn dan weer ontroerend.
Deze mooie prent kreeg 2 Awards op het San Sebastián International Film Festival in 1958 en werd ook bekroond met de Hoofdprijs op het Mar del Plata Film Festival in 1959.