The Door (2012)

Alternatieve titel: Az Ajtó

Hongarije / Duitsland

geregisseerd door István Szabó
met Helen Mirren, Martina Gedeck en Károly Eperjes

De verschrikkelijk eigenzinnige Emerenc bekommert zich over het huishouden van schrijfster Magda. Tussen de twee zo verschillende vrouwen ontwikkelt zich al gauw een bijzondere band. Maar deze band kent ook zo zijn beperking, namelijk Emerenc haar eigen huis.

Nieuwste productie van een van mijn favoriete actrices .

avatar van Chrisjuh
^ Geldt voor mij hetzelfde...
Het boek is echt prachtig dus ik kijk erg uit naar de film.

avatar van Arnie
Knap dat Szabó zich hieraan durft te wagen. Ben erg benieuwd, het boek was bijzonder beklemmend.

Inderdaad - zoals hierboven reeds vermeld - een waagstuk om zo iets te verfilmen.
Had het echt moeilijk om het karakter van Emerenc te ontleden en nog meer om de band tussen de twee vrouwen te begrijpen, gelet op de vele grofheden en verwijten die door Emerenc werden geformuleerd.
Pluspunt is natuurlijk het acteren van Helen Mirren in een beslist niet eenvoudige rol.

avatar van bjerik76
Vrij onbekende filmde ook nog weinig beoordeeld is hier merk ik. ( 7x tot nu toe in de afgelopen jaren)

De film begint direct met het onderwerp.
De eerste zin is gelijk “ wil je voor ons werken”
Geen enkele intro, gelijk word je in de film getrokken en zit je midden in het verhaal, een introductie is niet nodig.

de film ziet er gedateerd uit, het geluid is wat nep, elk achtergrondgeluidje lijkt te zijn toegevoegd en word wat overdreven qua volume in de film gebracht.
Ook een val partij is wat “ te” in scene gezet, een wc die in 1 keer hele maaltijden en hele broden wegspoelt is wat overdreven…

Toch is het verhaal zo hysterisch en zijn de dialogen wel scherp dat het zeer aangenaam is te blijven kijken.
Maar de climax van het geheim / mysterie vond ik wel tegenvallen