• 8.486.647 stemmen

Geregisseerd door: Gauri Shinde

Met onder meer: Sridevi, Adil Hussain en Mehdi Nebbou

Oorspronkelijke taal: Hindi

Plot English Vinglish

"The first time only happens once."

Geld, beroemdheid en kennis van de Engelse taal; drie factoren die in India een grote rol spelen in hoe de maatschappij het individu beoordeelt. Dit is het verhaal van een vrouw die het Engels niet beheerst en daardoor door haar familie en de rest van de gemeenschap ondergeschoven wordt. Ze is hierdoor onzeker geworden, maar besluit niet bij de pakken neer te zitten. In New York maakt zij een nieuwe start en probeert zij de taal machtig te worden...

imageimageimageimageimage

Social Media

avatar van geezoes

geezoes

Leuk!

BBarbie

Ik verwachtte zoiets als een Bollywood-versie van Spanglish (2004), maar deze film gaat veel dieper. Onder een dikke laag humor laat regisseur Gauri Shinde een duidelijke boodschap over respect en het terugwinnen van zelfrespect schuilgaan. Een heerlijke film, die je met een goed gevoel achterlaat.

Een aangename verrassing was bovendien hoofdrolspeelster Sridevi, die ondanks haar indrukwekkende filmografie (273 titels!) voor mij een grote onbekende was. Het wordt tijd dat ik wat haar betreft de schade een beetje probeer in te halen.