Nostradamus, el Genio de las Tinieblas (1962)

Alternatieve titels: Genii of Darkness | The Genie of Darkness

Mexico
Horror

geregisseerd door Federico Curiel
met Germán Robles, Julio Alemán en Domingo Soler

Een vampier terroriseert een gebied in Mexico en zaait grote angst onder de bevolking. Mensen uit de omgeving bedenken een plan om van het bloeddorstige monster af te komen. Ze vinden uit waar zijn schuilplaats is en besluiten om zijn doodskist open te breken. Het plan klinkt echter simpeler dan dat het is.

Er bestaan er zoals we weten 4 van : delen uit de Nostradamussaga van Curiel met Robles...hoewel IMDB en in navolging daarvan helaas ook wij anders beweren, is dit NIET het laatste deel, maar het derde en opvolger van "el destructor de monstruos " . Ook hier geldt weer dat er een Engels gedubde versie is, die ik niet gezien heb.
Even een opfrisser : we weten dus dat Nostradamus streeft naar...niet meer dan zelfverheerlijking in feite, helaas fungeert Duran/ Soler met sidekick Aleman als stoorzender. Dat zijn totale sukkels, maar zoals u zich herinnert kregen deze 2 hulp van niemand minder dan Jack Taylor als Igor, de Transsylvanische vampire slayer die zijn naam gaf aan het tweede deel uit de saga. We vermoedden toen dat deze zijn missie had vervuld, en dat het afgelopen leek te zijn met Nostradamus- zoals hij voortaan heet- en zijn terreurregime.
NOT, natuurlijk ! We leren dat de schurk nog alive and kicking is, gered door- wederom- Manver als zijn hulpje Leo, die trouwens in de loop van de saga steeds belangrijker wordt en bijna de held zou je kunnen zeggen.
In de eerste episode speelt hij ook een cruciale rol als zijn meester geslayed dreigt te worden door Taylor, vreemd dat hij te hulp schiet overigens want Nostradamus had op onprettige wijze afgerekend met mama, een hex...
In de tweede episode staan Duran/ Soler en hulpje Aleman er dus weer alleen voor, wat Nostradamus de gelegenheid geeft zich uit te leven en een werkelijk walgelijk, misselijkmakend plannetje uit te broeden : het vernietigen van de Macht van de Liefde ! Wat aangeeft hoe verbitterd de anti- held inmiddels is geworden, net als zijn zgn. goede tegenstanders trouwens. Die komen te hulp om de Liefde een handje toe te steken, falen uiteraard volledig maar de Liefde heeft geen 2 dweebs nodig om zich te redden in wat een bijna op zichzelf staande episode is, een ghost story in feite. " Er is een macht, hoger dan het Kwaad " leren wij hier. En leert ook Nostradamus, die in deze episode definitief afglijdt naar een staat van melancholie.

De derde episode is tamelijk krankzinnig, en leert ons dat vampiers de as van hun voorouders nodig hebben om te kunnen rusten en nieuwe krachten op te doen ! Whatever. We leren ook dat de professor te lang tegen het Boze heeft gestreden en nu zelf is verworden tot een rancuneuze sadist, die gruwelijke experimenten uithaalt met vleermuizen. Die zullen in de komende episoden nog een belangrijke rol gaan spelen....

De eerste 2 episoden behoren tot de minst slechte uit de saga, de derde echter ontspoort tamelijk dankzij enkele belachelijke kunstgrepen, slechts bedoeld om de speelduur te vullen. Voorproefje ook op wat komen gaat in het chaotische slot.

Wordt vervolgd...

Waarom is hier trouwens niet op gestemd ?