The Day of the Triffids (1981)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Thriller
157 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Ken Hannam
met John Duttine, Emma Relph en Maurice Colbourne

Bill Masen herstelt in een Londens ziekenhuis van een oogoperatie. Op een dag ontdekt hij dat hij één van de weinige mensen is die nog kan zien. Tijdens zijn herstelperiode verscheen er namelijk een meteoor die bijna iedereen die ernaar keek, blind maakte. De neerslag van de meteoor gaat gepaard met de verspreiding van een bloemachtige stof waaruit mensenetende planten groeien. De overlevende mensen proberen zich te groeperen en de planten te bestrijden.

Is er niet al zo een film gemaakt met dezelfde titel en het zelfde onderwerp?

Het boek is een SF-klassieker van -dacht ik- John Wyndham. Eerder verfilmd in de jaren 60. Dacht ik.

avatar van Jordy
En die staat ook gewoon op de site...

Beste mensen,

IS er misschien iemand die de film the triffids thuis heeft liggen en er niet meer om geeft? Ik zou hem heel graag kopen voor een eindwerk dat ik moet maken. Als u dit wil, kan u me mailen op volgend mailades;[email protected]

dank bij voorbaat
klaar

Clarice schreef:

Beste mensen,

dank bij voorbaat
klaar

De oude versie is gewoon te koop, hoor.

ook ik zoek de film al heel erg lang, nergens te vinden tot nu toe! zou je kunnen vertellen waar ik hem kan kopen...ik zou er heel blij mee zijn!!!

Nu dus te koop. Ondermeer bij Play.

avatar van Flipman
Zodra ik het Boek uitheb (ben er nu dus al in bezig), ga ik achter de Film aan!

avatar van Flipman
Ben nu erg benieuwd naar de Film, ik ben in 't vervolg ("The Night Of The Triffids" van Simon Clark) bezig.

avatar van Flipman
'k Heb deze gekocht in Schotland, binnenkort stemmen en m'n mening geven.

avatar van Flipman
Nou, ik heb 'm gezien. Ik vind 'm erg trouw aan het Boek, verrassend hoe weinig er is veranderd of weggehaald ten opzichte van 't Boek.

Wel jammer dat 't zo TV is (buiten geFilmd met Film, binnen met Video). Maar de boodschap van 't Boek komt goed over, het acteerwerk is ook goed, de juiste toon wordt gezet, hoewel ik erg berheugd zou zijn om een moderne verFilming van dit Boek te zien.

Al met al geef ik een drieëneenhalf.

Toch een van de leukere tv-series.

avatar van mario_arnhem
Leuke film jaren geleden gezien op vhs ik heb hem nu via internet besteld via engeland het boek heb ik ook gelezen.

Wouter schreef:
Toch een van de leukere tv-series.

In ieder geval eentje die het boek erg goed volgt.

Voor die tijd: missie volbracht!
volgt net als de voorganger het boek op aangename wijze. Ik zou hem nog wel eens willen zien, maar denk niet dat mijn mening na zo 'n 10 jaar afwezigheid van het filmmateriaal ineens volstrekt anders wordt. Kopen is ook weer overdreven, maar voor mij blijven de triffids hun vaste plaats in het genre behouden, een sub-topper dus.

avatar van Lord Flashheart
Prima serie; volgt het boek uitstekend. Veel beter dan de film uit de jaren '60 die het boek totaal niet volgt. Waar de film ontaardt in een goedkoop horror verhaaltje, geeft deze serie wel de beklemmende sfeer weer van de totale ondergang van de samenleving en de daarmee gepaard gaande eenzaamheid van de overlevenden. Niet alleen een aanrader voor iedereen die het boek niet gelezen heeft, maar ook voor diegenen die het verhaal wel kennen. Laat de film dus links liggen en kijk deze serie. Daarom: 4*.

avatar van bioscoopzaal
Een zowat letterlijke verfilming van het bekende boek van Wyndham, die helaas wat aan spanning moet inboeten door de schamele decors en kleurloze regie (het was dan wel gedraaid voor tv, maar toch). Ook de acteerprestaties zijn soms wat onevenwichtig, al groeit hoofdrolspeler John Duttine na verloop van tijd steeds beter in zijn rol.

Spannend wordt het echter pas vanaf aflevering 4, als Bill ontdekt hoe ernstig het Triffid-probleem is en hij er met een groep blinden op uit moet om voorraden te zoeken. Vooral tijdens de laatste aflevering is de spanning om te snijden, en het is een hele opluchting om te zien dat de makers het dubbelzinnige einde van het boek intact hebben gelaten. Alleen jammer dat de eerste drie afleveringen niet zo vlot waren als de laatste drie.

3 sterren dan maar.

avatar van erik neuteboom
Dankzij MovieMeter kwam ik achter deze 6 delige mini-serie van de BBC op DVD, er direct achteraan gegaan en binnen een week vond ik hem in 1 van de talrijke Haagse kringloop winkels voor 1,5 euro. Er zit een interessant boekje bij met 10 bladzijden vol wetenswaardigheden over de totstandkoming van deze serie. Zo staat er dat de eerste aflevering (10/9/1981) 8,5 miljoen luisteraars trok, de laatste aflevering (15/10/1981) liep dit op tot 9,3 miljoen! Hierna riep de BBC zo’n 300 kijkers op om de serie te evalueren, enkele uitspraken: “the response was described as moderately favourable but cautious”, “the dramatisation of the book had worked out well”, “not many viewers had been frightened but it was agreed that an atmosphere of suspense and an air of menace had been conveyed” en tot slot “generally the audience had found it most acceptable”. Welnu, na het zien van deze DVD kan ik me grotendeels vinden in de bovengenoemde conclusies. Het is een degelijke, visueel wat sobere (de triffids zien er niet meer dan OK uit) maar waarheidsgetrouwe versie van het boek met een sterke rol van John Duttine als de mannelijke hoofdpersoon. Na een veelbelovend begin in deel 1 wordt het in deel 2 en 3 wat langdradig maar vanaf deel 4 stijgt de spanning vanwege de oprukkende triffids die slimmer zijn dan verwacht, de meningsverschillen hoe men moet organiseren na een chaos en natuurlijk de vraag hoe het de hoofdpersonen vergaat. Ook komt de sfeer vanaf deel 4 beter over, mede vanwege de keuze van al die mooie locaties in zuidelijk Engeland. De apotheose in deel 6 is spannend en goed opgebouwd waarna we onze fantasie kunnen gebruiken na het open einde. Wat mij betreft is deze versie een aanrader voor de vele fans van The Day Of The Triffids van John Wyndham, minder gedateerd dan de eerste film uit 1962 en overtuigender dan de spectaculaire maar wat onevenwichtige 2-delige versie uit 2009.

Is er iemand die deze miniserie op DVD heeft en er niks meer mee doet?Ik heb het boek al meerdere keren gelezen maar kan me nog goed herinneren dat deze miniserie op tv was. Weet nog dat de beelden en sfeer heel goed aansloten bij het boek en wil dit graag met mijn kinderen delen maar kan de DVD nergens vinden!

Meneer Bungel
Klik. Een koopje, geen subs ben ik bang, maar ik betwijfel het of deze in Nederland met subs op dvd te vinden is...?

avatar van badfans69
[email protected] Youtube

Bungel: de NTSC versie heeft engelse subs..

avatar van RuudC
Erg fijne meevaller. Toen ik deze dvd enkele jaren geleden bestelde, was ik in de veronderstelling dat ik de film uit de zestiger jaren opgestuurd zou krijgen. Bleek dat ik zelf niet goed gekeken had. Ik was er niet erg blij mee, omdat de poster vrij goedkoop en suffig oogt. De miniserie is dat zeker niet. Misschien lijkt het allemaal wat low budget als je er naar kijkt, maar de BBC levert hier in elk geval een puike prent af. De triffids zijn erg statisch en voor de actie hoef je het niet te doen, maar verder weinig op- of aanmerkingen. Ik heb het boek overigens niet gelezen, dus daar kan en zal ik geen vergelijkingen mee maken.

Misschien is het enige wat stoort, de vijftal onderbrekingen gevolgd door korte samenvattingen van de vorige aflevering. Daar had wel iets aan gedaan mogen worden (ook al is de introductie erg goed). Goede muziek ook trouwens. Lekker naargeestig. DotT is een keurige miniserie waar fans van (de wat oudere) apocalyptische films wel mee vooruit kunnen. Het deed me denken aan Threads, maar ook een serie als The Walking Dead lijkt hier erg op geïnspireerd te zijn. In elk geval is de opening exact hetzelfde. De opbouw van het verhaal is uitstekend. Er komen zelden vervelende stukken voorbij. Het acteerwerk is licht kneuterig, maar zoals overal in Day Of The Triffids zijn het mindere elementen waar je je eigenlijk niet stoort. De finale mag er wezen. Dat het geen Hollywoodse big bang is, is opvallend bevredigend. Verder complimenten voor de goede sfeer en (nogmaals) de soundtrack. Uiteindelijk ben ik toch erg blij met deze dvd.

avatar van rolfkunst
Bijna 4 jaar na de laatste post, maar ik schrijf hem toch maar.
Zojuist de serie gezien. Anno 2020 is het filmwerk toch wat matig. De 2 scenes waarin Londen 6 jaar na dato worden getoond zijn wel erg mooi gemaakt. Ook de triffids zelf zien er geloofwaardig uit. Maar ik heb het gevoel dat ze er ongeveer 4 a 5 van gemaakt hebben. Je ziet zelden meer.

Maar wisten jullie dat er ook een hoorspel van is gemaakt? Deze sluit ook naadloos aan bij het boek. Meer info is hier te vinden.

Ik vind de beklemmende sfeer toch meer naar voren komen in het hoorspel. Daar is de eenzaamheid echt te voelen! In de serie kreeg ik meer het gevoel dat men op een zondagmiddag heeft gefilmd, zodat het lekker rustig was op straat. Geen menigte voor het hek, weinig mensen op straat op zoek naar voedsel.