The Last Voyage (1960)

geregisseerd door Andrew L. Stone
met Robert Stack, George Sanders en Dorothy Malone

Een luxueus passagiersschip gaat ten onder in de golven. Het echtpaar Cliff en Laurie Henderson staan doodsangsten uit terwijl kapitein Robert Adams zijn best doet het schip te redden.

neo (crew)
Volgt het stramien van de rampefilm formule en zit uiteraard technisch goed in elkaar. Er zijn ergere als het vervolg op Poseidon Adventure waarin ruimte na ruimte zo'n beetje wordt opgeblazen zonder einde. Vond Robert Stack wel een beetje saai spelen. 3 sterren

Inderdaad nogal saai gespeeld, af en toe knullig, onlogisch en niet bijster boeiend. Pas de laatste twintig minuten zijn enigzins spannend.

avatar van Matchostomos
Bijzonder clichematige (die koppige kapitein) en theatrale (die close-ups van de kapitein) voorloper van die alomgekende rampenfilm op zee 'The Poseidon Adventure'.

'The Last Voyage' heeft bovendien een aanzienlijk tekort aan spanning, degelijke production-design en charmante personages om enigszins te kunnen boeien.

En wat doet die geheel overbodige en lachwekkende voice-over daartussen als 'emotionele' registratie van het gebeuren.

Dick2008
Het onderwerp van de film nodigt uit tot kijken. Helaas vond ik het al gauw een tegenvaller. De situatie waarin Dorothy Malone verkeert maakt het nog erger. Naarmate de film het einde nadert wordt hij steeds beter maar dat is helaas te laat om nog een voldoende te geven.

Opzich, het bouwjaar in aanmerking nemende, een aardig kijkbaar rampenfilpje. Het verhaal is wel behoorlijk voorspelbaar, waardoor de spanning voor een groot gedeelte wordt weggenomen. Normaal zou ik misschien in een gulle bui afronden op 2,5* maar door dat vredselijk irritante kind en door het idiote subplotje van de vallende schoorsteenpijp omdat de kapitein natuurlijk nog even dood moet, toch slechts **

Dick2008
Robert Stack is weer typisch zo'n iemand die, doordat hij in een tv-serie gaat meespelen erg beroemd wordt, in zijn geval "The Untouchables" en zo zijn er meerdere voorbeelden, Larry Hagman als JR in Dallas, Joan Collins als Alexis in Dynasty, etc....

Dick2008 schreef:

Houterige film. De titel verraadt toch al weer een heleboel. Een soort vroege Poseidon Adventure. Het moet spannend overkomen, maar doet het toch niet. Liefhebbers van rampenfilms zullen er wel anders tegenaan kijken. Onderin gaat er van alles mis. Boven zitten de nietsvermoedende passagiers. Voorspelbaar...En dan paniek....zucht... drama.
Stack is misplaatst in deze film, Malone (best knap) gaat nog wel en Sanders is juist wel goed gecast. Verder niet bijzonder. 2.0