Mes Chères Études (2010)

Alternatieve titel: Student Services

Frankrijk

geregisseerd door Emmanuelle Bercot
met Déborah François, Mathieu Demy en Alain Cauchi

Laura is een 19-jarige eerstejaars studente die hard haar best doet. Ze heeft er een parttime baantje bij, maar verdient er te weinig mee. Op een avond beantwoordt ze een advertentie van een man genaamd Joe die op zoek is naar betaalde seks. Laura zweert bij zichzelf dat het een eenmalige aangelegenheid zal zijn en ontmoet Joe drie dagen later in een hotel.

Meneer Bungel
Trailer (Frans, geen subs).

avatar van louisvf
Speciale trailer, dat wel! Ben benieuwd.

avatar van Movie-Addicted
Erg realistisch en erg "gewaagd" (François) weergegeven, hoe moeilijk het is om als student(e) aan geld te komen. En om rond te komen voor hun studies, in de prostitutie gaan.

*3.5

(p.s. wel grappig dat die betalingen (rekensommen) soms voorbij komen in de film, leuk gedaan.)

Een naïef, niet vanzelfsprekend en daarom wat ongeloofwaardig drama met beelden waarbij je je niet gemakkelijk voelt, dat te kampen heeft met ongerijmdheden in het verhaal. De cast is uitstekend; vooral Déborah Francois speelt moedig en met overtuiging, alhoewel de seks nauwelijks expliciet in beeld gebracht wordt. Jammer is dat de personages niet uitgediept worden (geen karakterontwikkeling) en het geheel had wat mij betreft wat sociaalkritischer gemogen.

Déborah François geeft zich op overtuigende wijze helemaal in deze televisiefilm over studentenprostitutie. Naar verluidt verkeren alleen al in Frankrijk tienduizenden studenten in het prostitutiecircuit om hun studie (en andere dingen) te betalen.
Omdat de seksscènes nergens expliciet getoond worden, blijft -anders dan in een pornofilm- de focus gevestigd op het verhaal dat gebaseerd is op een anoniem (door een zekere Laura D.) geschreven boek over haar eigen ervaringen. Dat verhaal is interessant genoeg, al kun je hier en daar vraagtekens plaatsen bij de keuzes die Laura (Déborah François) in haar bijbaantje als prostituee maakt (de bekende ezel én de steen). Van een studente, die zulke hoge cijfers haalt mag je wat dat betreft toch meer verwachten.
Veelbetekenend dat de laatste vraag van het tv-interview enkel beantwoord wordt met een glimlachje.