Derek (2008)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Isaac Julien en Bernard Rose
met Derek Jarman, Margaret Thatcher en de stem van Tilda Swinton

Deze film is gebaseerd op een voorheen opgenomen, maar niet eerder vertoond video-interview met een van de meest vooraanstaande Britse filmmakers Derek Jarman. Het interview werd in 1990 gehouden, kort voordat hij aan aids stierf. De film is tevens een portret van het Engeland in de periode 1960 tot 1990 en begint met de schepping van de zogenaamde undergound punk art.

Omdat ik weinig van zijn films begrepen heb, was ik nieuwsgierig naar "de man achter". De documentaire is duidelijk een liefdesverklaring van zowel Tilda Swinton als van Isaac Julien. Het interview met de controversiële Jarman en de daaraan gekoppelde privé-opnames, kun je ontroerend, emotioneel, treurig en vertrouwelijk noemen, waarin de ziekte Aids (de laatste periode was hij blind), waaraan hij acht jaar geleden heeft, een centrale plaats neemt. En duidelijk is dat juist die ziekte zijn filmonderwerpen seks en religie èn homoseksualiteit en zonde bepaald hebben.