Dilemma (1962)

Zuid-Afrika / Denemarken

geregisseerd door Henning Carlsen
met Evelyn Frank, Marijke Haakman en Ivan Jackson

Een jonge Brit komt als vertegenwoordiger van een Londense uitgeverij in Johannesburg en merkt dat zijn onbevangen omgang met de donkere bevolking door de blanken, én door het meisje op wie hij verliefd is, ongepast wordt geacht. Wanneer zijn zwarte vrienden een beroep op hem doen om te bemiddelen bij blanke notabelen, ontdekt hij pas echt de gewelddadigheid van het racisme.

avatar van John Milton
mooi gefilmd en zeker in historisch perspectief een belangrijke film. hij staat met toestemming van Carlsen op YT

avatar van Prinz
De minst bekeken film in Denemarken. Er zijn slechts twee mensen in het land die betaald hebben voor deze film volgens IMDB.

Zeer boeiende, levendige en sfeervolle film van Carlsen (zijn debuutfilm overigens, en geschoten zonder toestemming). Een Londense uitgever vestigt zich in Johannesburg en raakt bevriend met zowel een deerne uit de rijke bourgeoisie, een vrijgevochten vrouw die strijdt voor gelijke rechten in tijden van Apartheid en een losbandige zwarte die ondanks de discriminatie het leven met een lach tegemoet gaat.

Prachtige jazzsoundtrack, unieke beelden uit het vroegere Johannesburg en aanstekelijke performances van de cast. Nee, ik kan niet begrijpen dat deze film zo obscuur is. Aanrader!