From Hell to Texas (1958)

Western

geregisseerd door Henry Hathaway
met Don Murray, Dennis Hopper en Diane Varsi

De naïeve cowboy Tod Lohman doodt per ongeluk de zoon van de machtige grootgrondbezitter Hunter Boyd. Tod moet rennen voor zijn leven, omdat hij wordt achtervolgd door de wraakzuchtige broers van de gedode man. Tod kan onderduiken op de ranch van Amos Bradley en hij wordt verliefd op zijn dochter Juanita. Tod is echter bezorgd, dat hij uiteindelijk de Bradley Ranch weer zal moeten verlaten, wanneer zijn achtervolgers hem traceren.

avatar van Dogie_Hogan
Nog nooit iets van gezien op tv; hier een clip impressie: Youtube.

avatar van trebremmit
Uitgebracht door Koch Media, met Engelse audio.

avatar van Brix
Nog een clip > YouTube - From Hell To Texas - the Chase Scene

Ziet er uitstekend uit.
Top stuntwerk ook.

Mede door de lovende recensies op IMDb lijkt mij dit een must.
In ieder geval toch voor mijzelf

avatar van Brix
Fijne, onterecht vergeten, western.

Don Murray speelt een hoofdpersonage dat afwijkt van de in westerns doorgaans gebruikelijke helden.
Een wat naïeve sympathieke cowboy, met een hekel aan geweld.
Hij draagt zelfs geen revolver, al kan hij met een Winchester uitstekend overweg.

Sterke punten zijn een aantal zeer goede shoot-outs, een uitstekend gefilmde achtervolging door Indianen, en adembenemende weidse landschappen.
En ik bedoel w e i d s !
Hier zie je waar widescreen voor bedoeld is.

Een aantal bijzondere details tillen het geheel ook iets boven de doorsnee westerns uit.
Vooral de paarden spelen daarin een rol.

Na een zeer goed begin zakt de film wat in door een romantisch interludium, met wat humor on the side.
Niet onvermakelijk, maar het tempo gaat er uit.
Daarna pikt het gelukkig wel weer snel goed op.

Diane Varsi is een leuk meiske, maar ziet er veel te 20e eeuws uit, en gedraagt zich ook navenant.
Een beetje jammer.

Dennis Hopper speelt weer een beetje freaky, zoals ook later vaak in andere rollen.
Maar het is hier goed op z'n plaats..

Vermelding verdienen zeker ook R.G. Armstrong, Jay C. Flippen, Rodolfo Acosta en Chill Wills.
Allemaal goed in hun rol.

De muziek is in orde, afgezien van de titelmelodie, die door een aanhoudend "clipety-clap" geluidje ("paardenhoeven") wat komisch aandoet, en ook wel iets wegheeft van een Winnetou filmmelodie.
Zonder dat bijgeluid was het zeker beter geweest.

Ik heb mij prima met deze voor mij onbekende western vermaakt.

De DVD van Koch media is weer tot in de puntjes verzorgd.
Prachtige beeldkwaliteit en verpakking.

Audio naar keuze in Engels, Duits en Italiaans.

avatar van trebremmit
Geschoten in Iverson Ranch L.A, waar vele films en een aantal afleveringen van Bonanza zijn opgenomen en in Lone Pine, ook een bekende filmplek.
Deze western is vooral erg mooi door het landschap en een aantal actiescenes waarin de paarden een grote rol spelen.
De romance verpestte het wel een beetje voor mij, vond Varsi maar een dom schaap, als je dan een romance in een western hebt dan liever met een echte vrouw. Het haalde in ieder geval alle snelheid en spanning uit de film en dat is wel jammer.
Maar goed, wat overblijft is een erg genietbare western met een opvallend leuke titelsong.

En zoals Brix al zei, de Koch uitgave is uitstekend!

avatar van mr rumson
OP de een of andere manier had ik hoge verwachtingen van deze western.
Maar kon deze helaas niet waar maken .
De film zelf is dik in orde zowel de kleuren die zijn gebruikt als de omgeving die uitstekend geschikt is voor een western.
Ook de actiescènes en de bijbehorende stunts zien er verzorgend uit.
Maar de scenes met die meid bracht voor mij de nodige saaiheid mee.
Ik kan het dan ook volledig eens zijn met de review van trebremmit.
Voorlopig 3 sterren voor deze western.

lezertje
Na een prachtig mooi openingsshot, een verlaten zadel in de woestijn, ontrold zich een redelijk onderhoudende western