Die Stille vor Bach (2007)

Alternatieve titel: The Silence before Bach

Spanje
Muziek / Drama

geregisseerd door Pere Portabella
met Christian Atanasiu, Féodor Atkine en George-Christoph Biller

De titel verwijst naar het bekende gedicht van de Zweedse dichter Lars Gustafsson, De stilte van de wereld voor Bach. Daarin wordt de betekenis van Bach voor de wereld, en de positie van zijn muziek in de Europese beschavingsgeschiedenis, duidelijk gemaakt door de eenvoudige, poëtische gedachte dat er ooit een wereld zonder Bachs muziek bestond. Hoe Bach de wereld door zijn muziek transformeerde, behandelt deze film. We zien fragmenten waarin muziekstukken van Bach, en twee sonates van Mendelssohn, uitgevoerd worden op authentieke instrumenten, maar ook op eigentijdse instrumenten als een mondharmonica.