Psy (1992)

Polen
Misdaad

geregisseerd door Wladyslaw Pasikowski
met Boguslaw Linda, Marek Kondrat en Cezary Pazura

In 'die goede oude tijd' leefden Franz Maurer en zijn collega's van de geheime dienst als koningen. Nu, na de val van het communisme, valt minachting hen ten deel en hebben ze al hun privileges verspeeld. Tegenwoordig bestrijdt Franz drugsdealers, maar komt er al snel achter dat sommige van zijn vrienden en collega's aan de andere kant vechten...

avatar van goongumpa
Harde misdaadfilm met de Poolse Bruce Willis, Boguslaw Linda, in de hoofdrol.
Leuk hier is de troosteloze Post-Sovjet setting, een tussenfase waarin corruptie welig tiert, documenten massaal verbrand worden en het establishment alles opnieuw moet beginnen. Doorleefde acteurs, wodka in haast elke scène - de film heeft een realistische sfeer.
Naar het einde toe gaat de film steeds meer de actie-toer op. Dan kun je zelfs elementen van de Hong-Kongse heroïc bloodshed herkennen, met slowmotion vuurgevechten. In het vervolg (dat nog wat beter is, maar niet op MM te vinden) gaan ze daarin nog verder.

avatar van goongumpa
Tweede deel is ook toegevoegd. Samen met de Brat-films toch wel klassiekers onder de Slavische misdaadfilms. Het Servische Rane (1998) vind ik persoonlijk minder, te geforceerd cool, maar wordt ook vaak genoemd.