Helmiä ja Sikoja (2003)

Alternatieve titel: Pearls and Pigs

Finland

geregisseerd door Perttu Leppä
met Mikko Leppilampi, Laura Birn en Amanda Pilke

Wanneer hun vader in de gevangenis belandt, hebben vier broers dringend geld nodig om zijn schulden aan een aantal plaatselijke criminelen af te betalen. Tot overmaat van ramp dumpt hun moeder, een prostituee, hun negenjarig zusje bij hen. Met een karaoke machine komen zij er bij toeval achter dat het meisje heel mooi kan zingen, net op het moment dat er door de publieke omroep een talentenjacht met een grote geldprijs georganiseerd wordt.

Labiele film over vier stuurloze broers, die met behulp van een voormalige zangeres hun jongere zusje klaarstomen voor een talentenjacht. De tweede helft van de film over de louterende werking van het zusje op de karakterontwikkeling van de jongens, is een stuk interessanter en leuker dan het overdreven macho gedoe in het eerste deel.

Zoals BBarbie hiervoor al schreef is het eerste deel niet geweldig: het verhaal komt tergend traag op gang. Het tweede deel van deze zwarte komedie is beter te pruimen, al vond ik in het algemeen dat er (te) weinig te lachen viel. Maar waarschijnlijk komt dat mede doordat ik een buiten(staander)lander ben en de Finse humor niet op waarde weet te schatten. Ik vond echter ook dat de stereotype personages sterker geportretteerd of gekarakteriseerd hadden kunnen worden. Positief vond ik dat de film niet meer pretendeert te zijn dan ze is, dat de regisseur geen gebruik maakte van valse sentimenten en de uitstekende soundtrack.