...Verdammt, Ich Bin Erwachsen (1974)

Oost-Duitsland

geregisseerd door Rolf Losansky
met Ralf Schlösser, Frank Wuttig en Lilo Josefowitz

Met een lied trekt Kurbel zich terug in zijn paradijs aan de rand van een klein dorp. Hier aan het meer kan hij de natuur observeren, maar kan hij boven alles eens goed nadenken. De 15-jarige is verliefd op Daniela en de eerste tedere kus heeft hem totaal overweldigd. Nu is hij van mening dat hij de grootste is. Maar als hij een bosbrand veroorzaakt en de verantwoordelijkheid daarvoor ontkent, maakt zijn lafheid zijn eerste liefde kapot. Een leraar en een graafmachine-chauffeur hebben begrip voor zijn problemen, maar daardoor duiken er ook nieuwe op.