La Calandria (1972)

Italië
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Pasquale Festa Campanile
met Lando Buzzanca, Barbara Bouchet en Salvo Randone

Een jongen, die het ervan neemt, is verliefd op de prille echtgenote van een goedgelovige oude sul wiens moeder een beroep doet op een koppelaarster om hem in zijn echtelijke plichten in te wijden. De minnaar geeft zich in travestie als zodanig uit, maar merkt dat de te bedriegen echtgenoot verliefd op hem wordt.

Er bestaan er veel van : Decamerotici...oftewel films die qua thematiek en setting de decameron van PPP na-aapten, wat niet wil zeggen dat ze ook allemaal gebaseerd zouden zijn op het meesterwerk van Bocaccio. Hier bij voorbeeld niet : gebaseerd immers op de eerste Italiaanse prozakomedie en wel van Dovizi da Bibena, met een enthousiast voorwoord van Castiglione uitgegeven en bewonderd door ene Machiavelli, die zelf het vergelijkbare la mandragola- ook verfilmd- zou neerpennen. Die Dovizi trouwens was in het dagelijks leven...kardinaal. Met katholieke geestelijken kun je itt met melancholische dominees lachen.
De meeste Decamerotici zijn zoals gekend totale z- prullen zonder gerenommeerde cast of crew, deze is van een iets hogere categorie. Regisseur is de ervaren romkomexpert FC die al een pre- decamerotico had gemaakt met Gassman ( UVPIP ), en hier de beschikking had over gekende acteurs als de onvermijdelijke Buzzanca, Randone, Scaccia en vooral Bouchet en....Agostina Belli , die hierboven niet eens vermeld staat hoewel ze toch een hoofdrol speelt.
Geset in een niet met name genoemd stadje en opgenomen in Pienza, Toscane zogenaamd spelend anno 1500 worden we getracteerd op de ons zo dierbare onderbroekenlol met als meestentijds lijdend voorwerp Buzzanca, die na het verleiden van Bouchet die practisch meteen haar tieten laat zien in het blok wordt gezet door de plaatselijke hertog, niet toevallig ook de echtgenoot van Bouchet. Na vrijlating hoort Buzzanca over de ouwe, sullige, impotente en melancholische Calandro- Randone en diens wonderschone maar onderhand uitgedroogde echtgenote Belli, hij infiltreert hun huishouden in drag. Hij valt in die hoedanigheid al snel door de mand en mag rollebollen met Agostina, helaas is Randone de enige die niet door heeft dat zij een hij is en wordt hij verliefd op Buzzanca. Alleen alchemist Scaccia zou hem nog kunnen redden, of misschien toch Bouchet die gelukkig later weer opduikt...
De poster is zoals dat heet tamelijk spoilerig, al wordt Buzzanca op eerder James Bond achtige wijze gestraft voor zijn misdaden in een clou zoals we die uit tig van dit soort films kennen, e.g. Ubalda.
Voor de Agostina tifosi is dit genieten- we zien ook haar boobs en reet-, voor de Bouchet fans wat minder want die is wat te weinig in beeld. Niet meteen voer voor auteurscinema buffs, is ook niet uitgebracht met anderstalige onderschriften maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat hier geen fansubs voor zouden zijn.