Laurentie (2011)

Alternatieve titel: Laurentia

Canada

geregisseerd door Mathieu Denis en Simon Lavoie
met Emmanuel Schwartz, Eugénie Beaudry en Jade Hassouné

Louis is een eenzaam, ongelukkig figuur. Hij heeft weinig sociale contacten, hij is ontevreden met zijn leven en hij zet zich af tegen zijn omgeving. Op pornografie na kan weinig hem boeien. Hij verveelt zich eigenlijk continu stierlijk. Tot hij zijn Engelstalige buurman Jay ontmoet. Die is de absolute tegenpool van Louis: knap, geliefd, ambitieus en hij staat vol in het leven. Met de taalbarrière stevig tussen hen in, lijkt het voor Louis echter een onmogelijke opgave om contact te leggen met zijn buurman. In een beheerst tempo en met prachtige, secuur geconstrueerde beelden ontrolt zich het naargeestige leven van een jonge man in conflict met zichzelf.

Donker drama over eenzaamheid, vervreemding, onmacht en woede, waar je niet vrolijk van wordt. Regisseurs brengen het leven van Louis in beeld door middel van lang aangehouden stilstaande camerabeelden en af en toe vervagend geluid, hetgeen het gevoel van isolement waar Louis in verkeert, nog versterkt. Emmanuel Schwartz zet een knappe prestatie neer als een jongen die opgesloten lijkt in zichzelf en geen kans ziet zich daar uit te bevrijden. Indrukwekkende film, maar niet voor ieders smaak.

Duister drama over een man van 28 die een hekel aan zichzelf en z'n leven had en niet wist wat hij met zichzelf aan moest. De film was te lang van stof of uitgerekt, waardoor het verhaal nietszeggend werd. Ik ben niet vies van naakt en seks, maar hier vond ik dat de pornobeelden weinig smaakvol in beeld gebracht werden.