• 8.262.836 stemmen

Genre: Fantasy / Avontuur

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Kevin Connor

Met onder meer: Christopher Lee, Oliver Tobias en Emma Samms

IMDb beoordeling: 5,7 (972)

Releasedatum: 5 juli 1979

Plot Arabian Adventure

"Soar into a Magical World of Action, Excitement and Enchantment!"

Prins Tobias, erfgenaam van de Sultan van Bagdad, is verliefd op de knappe stiefdochter van de wrede kalief (Lee). Om haar hand te winnen, moet hij de magische roos van Elil zien te bemachtigen.

image

avatar van Lennert

Lennert

Jammer dat ik zo weinig over deze film kon vinden, want het oogde behoorlijk high-budget voor zijn tijd. Christopher Lee zet een weergaloze rol neer als Kalief Alquazar, terwijl de zwaardvechtscenes en enkele van de special effects er zeker mogen zijn. Het verhaal heeft bijna alle elementen die Disney later in Aladin heeft overgenomen en houdt perfect het midden tussen een eerbiedige weergave van de Midden-Oosten cultuur en een stukje westerse overdrijving om het spannend te houden.

Ietwat spijtig in dat opzicht dat de hoofdpersonen (prins en de straatjongen) vrij nietszeggende personages zijn. Daar komt ook nog eens bij dat Mickey Rooney weer eens overduidelijk laat zien dat zijn voornaamste rollen bestaan uit behoorlijk racistische personages. Ook is het eindgevecht op de vliegende tapijten helaas een ellenlange opeenvolging van scenes die er bijna hetzelfde uitzien. Toch, als je jezelf hier overheen zet is Arabian Adventures een fantastische avonturenfilm die zich prima kan meten met de Sinbad films en Jason And The Argonauts.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

De roos van Elil

Leuke film! Vliegende tapijten, prinsen en prinsessen, een boosaardige kalief, djinns en magische objecten... de wereld van de 1001 nachten komt tot leven. De special effects zijn gedateerd, de gevechten knullig en de hoofdacteur (prins Hasan) ondermaats en saai, maar ik vond het sprookjesverhaal sfeervol gebracht met een oubollig aanstekelijk charme. Het is op kinderen gericht en heel simpel maar ik heb me vermaakt. Bij de beelden van het gevecht met de vliegende tapijten had ik een déjà-vu dus vermoedelijk ooit deze film als kind gezien maar dat moet echt wel enorm lang geleden zijn. Christopher Lee in kaliefgewaad speelt een booswicht met Darth Vador stemmetje en Mickey Rooney zorgt voor wat slapstick.