La Balance (1982)

Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Bob Swaim
met Nathalie Baye, Philippe Léotard en Richard Berry

Parijs, jaren 80. Het verhaal speelt zich af in Parijse politiekringen. Palouzi, chef van de territoriale brigade, heeft zojuist zijn beste informant verloren die nabij een bar in Belleville vermoord is. Hij zoekt een plaatsvervanger die hem kan informeren over de activiteiten van misdaadbaas Roger Massina en kiest hiervoor André Laffont, bijgenaamd Dédé. Hij woont samen met prostituee Nicole en is een voormalig luitenant van Messina.

FisherKing
Film kreeg 3 Cesars in 1982, Een voor de film en voor Baye en Leotard.

avatar van Filmkriebel
Gewelddadige en afwisselende politiefilm met goed acteerwerk, veel frans gevloek en een spannend verhaal over de denigrerende rol van informanten.

Degelijke Franse politiefilm met veel vaart. En dan is er natuurlijk... Nathalie Baye. Al zo'n veertig jaar een van mijn favorieten. Niemand zo verleidelijk glimlachen als zij.