6 Bullets (2012)

Alternatieve titel: Six Bullets

Actie / Misdaad

geregisseerd door Ernie Barbarash
met Jean-Claude Van Damme, Joe Flanigan en Anna-Louise Plowman

Ex-huursoldaat Samson Gaul (Jean-Claude Van Damme) staat bekend als expert in het vinden van vermiste kinderen, maar gaat een moeilijke tijd door als tijdens een reddingsactie twee kinderen omkomen. Professioneel mixed martial arts-vechter Andrew Fayden (Joe Flanigan) en zijn vrouw Monica (Anna-Louise Plowman) huren hem in als hun dochter Becky (Charlotte Beaumont) is ontvoerd.

Jean-Claude Van Damme is terug met een actiefilm die meteen op dvd uitkomt. Het percentage praten en actie is ongeveer fifty-fifty en de martial arts scènes van Van Damme zien er piekfijn uit. Echter er is een maar: het verhaal is zwak en niet bijster realistisch, maar de echte fan maalt daar niet om.

Na ruim 20 voor m'n gevoel eindelijk weer een goede film van good-old Jean-Claude Van Damme , iets te veel bommen en granaten en de film was nog een stukje beter geweest.

avatar van hoffhaan
Te hoge score naar mijn mening. De film boeit, maar doet onwerkelijk aan. Ook zitten er gewoon sloridige fouten in die ik niet verwacht bij een film. Voorbeeld waarom is de vrouwelijke bewaakster van het meisje ineens overgestapt aan het eind van de film naar de goede kant. Hoe komt het dat de zoon van Van Damme eerst een kantoormannetje is en tijdens de film eveneens een goed schutter e.d wordt. Hij krijgt een kogel en aan het eind van de film is daar niets meer van te zien. Ook het softwareprogramma wat JC gebruikt om de tegenstander te misleiden is naar mijn mening te eenvoudig, om hen te misleiden. En zo kan ik er nog een paar opnoemen. Op zich een redelijke film maar door de slordigheden niet meer dan een 2,5.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Fatsoenlijker format.

De laatste actiefilm van Jean-Claude Van Damme kent een aardige openingsscène die, ondanks enige voorspelbaarheid, knappe krijgskunsten laat zien van ‘The Muscles from Brussels’. Ook Van Damme’s zoon, Kristopher Van Varenberg, mag weer meedoen en speelt voor het gemak de zoon. Hij brengt het er niet bekaaid vanaf, maar J.C. maakt een ietwat uitgebluste indruk met zijn geverfde haar. Hij heeft dan ook bijna evenveel films gemaakt als zijn leeftijd en kent slechts enkele pieken, maar vele dalen. Geen wonder dat hij niet altijd zin heeft.

Dit direct-to-video-product is zijn zoveelste actiefilm die het bioscooplicht niet mocht zien. Gelukkig kende de Belgische karateka onlangs een opleving met het vervolg op The Expendables en het vermakelijke Dragon Eyes. Dit is toch van een minder niveau. Geheel opgenomen in het goedkope filmland Roemenië, straalt het lage budget er vanaf. Dat hoeft overigens geen minpunt te zijn, maar is het hier wel. De acteerprestaties zijn tegenvallend en de andere hoofdrolspeler, de TV-acteur Flanigan, lijkt net op bezoek te zijn geweest bij de plaatselijke botoxdealer.

Met het verstand uitgeschakeld valt er heus wel wat te beleven aan deze goedkope variant op Taken, maar het houdt helaas niet over. De film lijkt op een haastige routineklus die de vaste fans wel zal bekoren, maar het grote publiek op afstand zal blijven houden. En dat is jammer, want Van Damme heeft veel meer in zijn mars dan dit soort standaardfilmpjes. Gelukkig heeft hij ook zo zijn uitschieters. En, wie weet, leidt zijn deelname aan de actieknaller met Stallone tot nieuwe contacten die hem een fatsoenlijker format gunnen.

Doorsnee.

Met dank aan Splendid Film voor het recensie-exemplaar.

avatar van patrick17
Een prima Jean Claude van Damme film. De film weet overal te boeien en is op zeker
vermakelijk.
Er zitten een paar slordigheden in (Zoals dat ze in Moldavië allemaal Engels / Amerikaans spreken dat is niet geloofwaardig) maar daar kon ik me niet aan storen.

Het begon meteen puike met een paar goede actie scene's, het middenstuk had wat korter gekunnen naar mij mening maar beschouw het niet als vervelend, het eind is voorspelbaar maar
zeker vermakelijk. Het aller einde zat toch nog iets verrassends...

Ook de zoon van Damme kon me in deze film bekoren, in de andere films vond ik zijn rol maar irritant maar hierheen wist hij me wel te bekoren.

avatar van filmamator
Je verliest je dochter in een duister Oostblokland. Wanhoop en machteloosheid slaan toe. Gelukkig is 'The Butcher' Van Damme aanwezig om het goedje aan te pakken. Dit gaat natuurlijk niet zonder een slag of stoot, maar daar weet de 'The Butcher' wel raad mee. Slachten is immers zijn vak.

Voor mij was het al een tijdje geleden dat ik Van Damme heb gezien. Het moge duidelijk zijn dat hij het kunstje niet is verleerd. De vechtscènes kwamen namelijk goed uit de verf. Ook de cast leverde overtuigend akteerwerk af. In de grote lijnen doet het concept wat cliché aan en doet het veel denken aan de film 'Taken'. Om toch origineel te blijven zijn er een een paar leuke plotwendingen ingebracht die goed uitpakte. Een ruime voldoende is deze film dan ook zeker waard.

avatar van sinterklaas
Jean Claude van Damme is weer terug met Six Bullets. Ik vond dit weer een uitstekende film en weer lekker ouderwets vermakelijk. Met toch ook nog een plot die je wel een beetje aan het denken zet. Wat is van Damme nu? Hij is weer terug in een rol als Ex-huurmoordenaar/undercover Samson Gaul, alcoholist, nadat hij een klus om een jongentje uit de handen van een groep pooiers van een kinderprostitutie te halen, drastisch heeft verkloot en door zijn actie nu ook alle verstopte kinderen stierven. Nu is hij een uitgerangeerde slager die regelmatig een kwart van zijn fles Wodka achterover kiept en niet meer dorst een nieuwe klus aan te nemen. Ondertussen is de familie Fayden op vakantie naar Moldavie (waar de film zich plaatsvind) en het is al geen goede opening, want hun dochter is inene vermist. Het enigste hoop dat ze hebben is Samson Gaul.

En dat zorgt weer voor comfronterende momenten, maar de actiegehalte is hier wel een beetje gedaald en je ziet ook wel dat Van Damme (ondanks hij nog wel een paar fraaie kunstjes laat zien) dat zijn dagen als fanatieke actieheld zijn geteld. In plaats daarvan word er hier meer aandacht besteed aan een serieuzer onderwerp, waarbij vader en moeder Fayden samen met Gaul de dochter uit handen van de slavenmaffia moeten halen, en word er meer geonderhandeld dan geschoten. Zeker niet erg, want dit blijven wel indrukwekkende thema's. De aanwezige actiescenes zijn wel goed. Acteerwerk is ook voldoende en ook de zoon en dochter van Jean Claude mogen een rolletje meespelen. Dat de film in Oost Europa is opgenomen straalt er soms net iets te dik af.

Goed!

avatar van Moviestar1979
Wow, echt een gave film.

Jean-Claude Van Damme speelt de hoofdrol van Samson Gaul in deze harde actiefilm van Ernie Barbarash.
De opening begint al met een knaller, maar helaas begaat Gaul een grote blunder.
Hierdoor besluit hij om zijn werk als huursoldaat neer te leggen, en verdiend hij de kost als slager.
Verder grijpt hij regelmatig naar de fles, en ziet dingen die er niet zijn.
Als de dochter van vechter Andrew Fayden wordt ontvoerd, doen zijn vrouw en hem een beroep op Gaul.

Ondanks wat voorspelbare momenten blijf je als kijker in spanning afwachten.
Hij is absoluut niet saai, en blijft voor een herhaling vatbaar.

3,5 *

avatar van T-man
Een oké film met JCVD. ik had al lang geen film met hem meer gezien, heb me laten overhalen deze te kijken. Geen spijt van. Je krijgt wel zo'n beetje het gehele van Damme gezin te zien want naast J.C. spelen ook zijn zoon en dochter een rol in de film.

avatar van kalehein
Ik wil zóóóó graag 3-3,5* geven maar ik kan het mezelf gewoon niet aandoen.
Waarom worden zulk soort films toch steevast in die Oostblok landen geschoten. Op de een of andere manier verpest die aftandse communistische setting de hele film.
Kort samengevat zijn de eerste 10 minuten strak en de laatste 15 minuten goed. Al wat daar tussen in zit hupt van cliché naar cliché.

Ook heb ik nog enkele foutjes weten te ontdekken
Na de openingscene waar die 2 meisjes om het leven komen, staan ze ineens voor het raam bij de boucherie. Het is een waanbeeld oke, maar die bloedspatter op het raam...??
Dan hebben we nog de kidnapping van Becky. Papa kijkt op het naastgelegen balkon en er ligt overduidelijk een rood-bruine map op tafel. hierna een shot vanaf de andere zijde en... jaja: weg is de map!
Tegen het eind, bij de uitwisseling van Tanya worden paps en mams onder schot gehouden en moeten ze hun wapens op de grond gooien. Moeders gooit een pistool op de grond zónder geluidsdemper. Even later schiet ze hier iemand mee neer, mét geluidsdemper.
Ook het shot met de RPG. Paps zit netjes achter van Damme als hij de trekker over haalt :S Ik zou hier niet happy van worden

Maar goed, VCVD is inderdaad weer op de goeie weg terug, maar begint wel een beetje op Steven Seagal te lijken qua setting ed. Voor de rest heeft ie de tand des tijds goed doorstaan.

Matige film waarin een ex-huursoldaat op zoek gaat naar de ontvoerde dochter van een Amerikaanse freefighter. Een weinig origineel verhaal dat ook nog eens flink wat ongeloofwaardige en zelfs onlogische momenten bevat. Zeker niet goed dus, maar echt vervelend wordt het ook niet. Jean-Claude Van Damme laat zien nog steeds een goed potje te kunnen vechten (alhoewel de film niet al te veel vechtscenes bevat).

avatar van Decec
Een goede actie/misdaad/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Jean-Claude Van Damme...
Perfect achtergrond geluid/
muziek (Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...

avatar van LOTR-lover
Volgens mij is dit de eerste film ooit die ik gezien heb van Jean-Claude van Damme. Ben geen fan van hem, maar heb ook geen hekel aan 'm. Kan een goeie actiefilm wel waarderen, zelfs als het acteerwerk niet om over naar huis te schrijven is (understatement). Gewoon verstand op nul en dan is Six Bullets prima te doen.

6/10 (IMDB)

avatar van tommykonijn
Een filmpje dat toevallig opstond. Verder totaal geen research gedaan of het me wel interesseerde. Het kwam langs en is blijven opstaan..

Jean-Claude Van Damme.. Ik heb niet zo veel films van hem gezien. Uit mijn hoofd een stuk of drie. Geen acteur van denderend hoog niveau, maar wel een die gewoon goed is in wat hij doet. En dat is hier best wel het geval. Hij doet het aardig, sowieso het beste van de cast overigens, komt niet geforceerd over en speelt een vrij interessant type. Opzich is het onderwerp natuurlijk gewoon eng. Vreselijk als dat je dochter zou overkomen. Wat dat betreft was het niet moeilijk om de interesse vast te houden.

Jammer was het dus dat de film vreselijk veel opvalt door onwaarschijnlijkheden en fouten. Ik ga ze niet allemaal opnoemen, omdat ik zie dat ze hier al tig maal voor mij opgesomd staan. Ik kan me er alleen maar bij aansluiten. Heus niet erg dat een film als deze wat clichés en voorspelbaarheden kent, maar hier viel het gewoon op. Misschien het duidelijkste voorbeeld nog wel dat de ouders bijna totaal geen emotie vertonen als ze te horen krijgen dat hun dochter 'dood' is. Daarnaast was het moment waarop de ouders, zonder enige ervaring met pistolen, wel even tien man neer knallen ook erg opvallend. Dit soort punten stoorden me hier echt, terwijl ik dit bij sommige films nog wel eens door de vingers wil zien.

Verder is het een leuke wegkijker. Totaal niet memorabel, want ik moest net, bij het opschrijven van meest opvallende storende punten, oprecht nadenken wat die ook alweer waren. Het verhaal en hoofdrolspeler halen het niveau duidelijk wat meer omhoog. Gelukkig is het geheel nog wel vermakelijk. Leuk voor een keertje, maar niet meer dan dat.

avatar van Lennert
De tweede Jean-Claude van Damme/Barbarash combinatie. Het lijkt er op dat dit voorlopig ook een van de laatste JCVD films is waarin hij ook echt de hoofdrol speelt, want Enemies Closer geeft hem dan wel de rol van main bad guy en Welcome To The Jungle verkoopt de film alsof hij de belangrijkste acteur is (waarschijnlijk wel de bekendste), maar 6 Bullets is voorlopig toch de laatste film uit zijn carriere die hem duidelijk een hoofdrol toedeelt. Net zoals bij Assassination Games het geval is, doet JCVD zijn hele 'goed acteren is serieus' acteren routine, waardoor er af en toe wat humor lijkt te missen. Dit maakt zijn performance echter niet minder goed. Gelukkig wordt hij ook gesteund door een wat bekendere acteur (Joe Flannigan) dan we in veel van zijn laatste films vonden als sidekicks/badguys. Flannigan is niet alleen Amerikaans (acteert hierdoor ook een stuk natuurlijker), hij komt ook prima weg met zijn rol als MMA-vechter door een prima geschoten en uitgevoerde vechtscene in, wat anders, een kroeg.

Het verhaal is vanzelfsprekend iets wat we bij Taken al eerder gezien hebben, maar net zoals bij Assassination Games het geval was werd er in ieder geval wel tijd genomen om de personages te introduceren en situaties te schetsen. Hierdoor duurt de film wat lang, maar uiteindelijk ben ik toch blij dat men in ieder geval pretendeerde interesse te hebben in het script in plaats van dat men het allemaal maar vluchtig voorbij liet gaan. De vrij aardige regie van Barbarash (mooie shots bijvoorbeeld als Flannigan het hotel verlaat) zorgt er daarnaast ook voor dat de film bij vlagen vrij professioneel oogt.

Het belangrijkste bij een JCVD film, de actie, is goed geregeld en beter gedoseerd dan bij Assassination Games het geval was. Niet alleen is er meer actie aanwezig, de choreografie voor JC's personage zorgt voor wat mooie Pensat Silat elementen die het allemaal lekker vlot en bloederig laten verlopen. Geen gezeur met flauwe slow-motion of gestyleerde gevechten die in het echt nooit zo zouden verlopen, maar fijne korte en praktische bewegingen, maken het in ieder geval zo dat het duidelijk is dat Van Damme als actieheld nog lang niet afgeschreven hoeft te worden. Zijn meerdere malen ontblote lichaam vertelt hetzelfde.

6 Bullets is verre van perfect door bij vlagen foute CGI, enkele zeer matige acteurs (ik blijf ook iets hebben tegen Oost-Europese boeven die zonder enige reden switchen tussen Engels en hun moerstaal) en een script dat toch ook weer niet te origineel is, maar voor een DTV film ben ik erg tevreden. De oldschool fans zullen wel weer een hoop splits en trappen missen, ik vind het prima zo.

avatar van Hannibal
Guilty confession: Vroegâh hield ik van Jean-Claude van Damme en de films waar hij in speelde.
Deze kwam onlangs op Film1, en heb me weer eens gewaagd aan een ouderwets avondje van Damme. Helaas viel het me vies tegen. Het is vast niet slechter dan de films waar ik vroeger zo gek op was, maar ik heb intussen veel filmervaring erbij, en kan dit soort overdreven actiefilms niet meer zo erg waarderen. Ik vind de "stoerheid" van deze actieheld voornamelijk lachwekkend, en dat is volgens mij niet de bedoeling.

avatar van StevenMighty
Ik ben het helemaal eens met de reactie boven mij.

Een goeie JCVD film zoals van ouds met veel geweld en actie. Geen seconde verveeld, leve onze nationale film held! Zijn films horen nog steeds in de bioscoop thuis naar mijn mening.

Leuk ook dat zijn zoon en dochter hierin al wat grotere rolletjes hebben.

4 sterren

avatar van Brabants
De samenwerking tussen Ernie Barbarash en Jean-Claude Van Damme was met Assassination Games nog redelijk te behappen. In deze film ligt het niet aan JCVD, maar lijkt het erop dat Ernie Barbarash het niet voor mekaar krijgt om een redelijke productie af te leveren. Het verhaal kent een boeiende kennismaking, maar eindigt al gauw inspiratieloos en blijkt dan ook een direct naar dvd-film van middelmatige kwaliteit te zijn.

avatar van Lovelyboy
Verwachte er eerst wat meer van, maar zag toen toch het betrekkelijke lag cijfer op IMDB. Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en er voor gaan zitten.

Wat de openingsscene betreft kan de films waar in de actiefheld een kamer vol tegenstanders uitschakelt niet meer tellen en ik vind het steeds vaker een onheilsteken of iets wat afbreuk doet. En dan de ontsnapping op de motor met alle ontploffende auto's, het doet me wat goedkoop aan.

Die Flanigan kan wat mij betreft ook niet echt acteren bovendien heeft hij voor een MMA-vechter een bijzonder slechte 'fighting stances' of zeg maar helemaal niet tijdens die vechtpartij in de nachtclub. JC doet het dan op zijn beurt juist wel weer aardig in zijn 'karakterrol' light als zwijgende, droevig met wroeging kampende huurling. Wat ik dan wel weer bijzonder vind is dat dit kennelijk in Moldavie gebeurt, en kennelijk 'de beste' die er is in het vinden van mensen, ook net in Moldavie leeft en werkt.

Naar mate het einde vind ik het een steeds slechtere film. Gaat allemaal wat te gemakkelijk. Plot met dat met zuur verminkte lichaam het meisje niet is ligt allemaal wat teveel voor de hand. Moeders en paps ontwikkelen zich opeens al hollend en schietend met tot halve actiehelden

Och...amai....ik vind het allemaal niet zo best. Matige film. Met moeite uitgezeten.

avatar van AJK
AJK
Nou toch hoge cijfers.
Ben wel nieuwsgierig.
Vanavond maar even kijken dan.
En duurt dik twee en half uur met reclame.
Als ik het volhoudt dan moet het al
een 2.5 worden lijkt mij.
Kan me toch niet voorstellen dat ik
een film ga uikijken van dik 2 uur met jcvd.
Nou we gaan het zien!??????

avatar van Shadowed
Vermakelijk.

Toch wel wat leuker dan ik me had voorgesteld. Ik dacht een soort hersenloze JVCD actiefilm voor mijn ogen te krijgen waarbij we alleen hem in beeld te zien krijgen met een paar houterige dialogen. Voor een deel klopt dit wel een beetje, maar ook weer niet.

JVCD doet het heel redelijk als de Moldavische slager. De rest hangt er maar wat bij, alhoewel Beaumont en Flanigan doen het ook wel leuk. Maar actrices zoals Plowman zijn erg slecht, en wekken ook alleen maar flinke irritatie op.

Uiteindelijk een leuk actiefilmpje dat nergens verveelt, maar ook geen hoogstandje is. Wel leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van jippie2010
Oei.. pijnlijk geheel.
Een onorigineel plot vol met fouten.
De weinige SFX zagen er kansloos uit.
Een onder de maat presterende cast, geen enkele uitzondering.
Dat JCvD een bepaalde cultstatus heeft verworven vind ik helemaal prima, maar kwalitatief was de film ver beneden peil. *1,5

avatar van Peter Pan
Leuk om weer een film met jcvd gezien te hebben, maar eigenlijk een behoorlijk matige b-fim.

Bij jcvd weet je eigenlijk precies wat je "altijd" voorgeschoteld krijgt qua verhaal, actie en acteerprestaties, niets mis mee als je gewoon zonder hersenactiviteit wilt kijken naar een potje knokken.

Wel had ik van een film uit 2012 veel meer verwacht!
Dit kwam mede door zijn medespelers.
Wat een slechte acteurs! Ongeloofwaardig, niet passend in de personages die ze speelde en emotieloos.

Ik begrijp dat jcvd op leeftijd is en niet meer top fit is, maar het is toch wel een dingetje zoals in de eerste vecht scene dat het camera beeld te snel is zodat je de moves niet duidelijk ziet en ook niet duidelijk kan zien dat het ook jcvd is. Iets wat de laatste jaren ook veelvuldig voorkomt bij Steven Seagal.

Als de film 10/15 jaar eerder was uitgebracht en/of het script was zo dat het "zijn" dochter was, zodat de 2 andere acteurs overbodig waren en het echt alleen om jcvd draaide, had ik de film wel hoger beoordeeld.

Mijn oude actieheld heeft voor mij iets meer krediet, maar eigenlijk is 2* nog te hoog....

Matigjes