Le Skylab (2011)

Frankrijk

geregisseerd door Julie Delpy
met Lou Avarez, Julie Delpy en Eric Elmosnino

Juli 1979, ergens tijdens de zomervakantie in een huis in Bretagne. Ter gelegenheid van de verjaardag van de grootmoeder komen alle tantes, ooms, nichten en neven langs om samen het weekend door te brengen... Julie Delpy's eerbetoon aan haar anderhalf jaar geleden overleden moeder.

avatar van voskat
Helemaal geen komedie, maar wel een prima (autobiografisch?) familieportret.

Supergevulde dag vol met Franse levensvreugde en ook narigheden, als vanzelfsprekend wanneer het samenzijn wat langer duurt, verpakt in een resem schitterende scènes (het spontaan zingen en voordragen, het verhaal in de auto, de politieke discussie, de ontwakende adolescentie van het meisje Albertine en vriendjes...) en gebracht door een stel minstens even schitterende acteurs waarbij ook de casting een dikkke pluim verdient.
Een prachtige film, zonder meer, mede door de vele menselijke trekjes die eerlijk en ongeneerd op tafel worden gegooid, de herkenbare situaties, het spel van de kinderen en de bekwame observatie waarmee het allemaal wordt gebracht.
Als ge het mij vraagt, Julie Delpy wordt langzamerhand een grote dame van het witte doek.