The Eddy Duchin Story (1956)

Muziek / Drama

geregisseerd door George Sidney
met Tyrone Power, Kim Novak en Victoria Shaw

Biografische film over het leven van de bekende pianist en bandleider Eddy Duchin. Eind jaren ’20 reist de pas afgestuurde apotheker en aspirant-pianist Eddy Duchin (Tyrone Power) van Boston naar New York, waar hij verwacht te kunnen spelen bij het orkest van Leo Reisman in het chique New York’s Central Park Casino. Hij blijkt echter Reismans uitnodiging verkeerd begrepen te hebben. Bij zijn aftocht ontmoet hij de rijke “society girl” Marjorie Oelrichs (Kim Novak), die Reisman verzoekt Eddy vooralsnog aan te nemen. Hij speelt tijdens de pauzes en wordt een succesvol pianist. Twee jaar later treden Marjorie en Eddy in het huwelijk. Marjorie bevalt van een zoon, Peter, maar sterft in het kraambed...

Dick2008
Ik geloof dat dit één van de eerste films was die ik op tv zag. Het moment dat zijn vingers niet meer willen is een sterk herkenningspunt. In die tijd waren dit soort films nog niet zo oud en waren gewoon op de publieke zenders te zien. Inmiddels al een vergeten klassieker, lijkt me.

Nu na heel lange tijd weer eens gezien, maar een volgende keer zit er niet in, daarvoor is de film me te dramatisch. Leg voor de zekerheid een zakdoek klaar, mocht je hem willen zien. Blijkbaar hadden ze in die tijd nogal behoefte aan dit soort tranentrekkers, neem alleen maar de films van Douglas Sirk uit die tijd.

De film is een beetje vergelijkbaar met The Glenn Miller Story, alleen die is veel meer geromantiseerd terwijl deze film weer veel meer gedramatiseerd is. Vanuit muzikaal oogpunt een ietwat overdreven film. Natuurlijk was Eddy Duchin wel een grote jongen. Voor Leo Reisman geldt eigenlijk hetzelfde. De vroege bigbands waren echter moeilijk toegankelijk voor het grote publiek die eerder alleen maar speelden in society-kringen. Orkestleiders waar ook films over zijn gemaakt als Benny Goodman, Jimmy en Tommy Dorsey en Glenn Miller hebben ervoor gezorgd dat daar verandering in kwam. Tegelijkertijd werd de scheiding tussen het sweet, waartoe Duchin hoorde en de swing van Goodman ook steeds dunner.

Ik kwam veel later ook de elpee The Eddy Duchin Story tegen en hoort sindsdien tot mijn meest favoriete soundtracks. Piano wordt bespeeld door Carmen Cavallaro en daarbij het studio-orkest van Morris Stoloff. Dit vwaren in die tijd ook heel bekende namen. Sommige nummers blijven aardig overeind in deze film maar er komen ook heel andere nummers voor in de film.

Een beetje romantiek en hier en daar muziek maar drama neemt toch duidelijk de overhand. Ik vind Kim Novak niet zo'n geweldige actrice en in deze film ook niet, al is haar rol niet eens zo groot. Victoria Shaw is iets beter en ook mooier. Tyrone Power zet wel een vrij goede rol neer, hoewel hij eigenlijk al te oud was om Duchin te spelen.

Geen slechte film, best aardig om nog eens gezien te hebben. Het had wat korter gemogen. En wat is er van waar? Eddy Duchin overleed aan leukemie en Peter Duchin werd ook een succesvol orkestleider. 3.0