Jigokumon (1953)

Alternatieve titel: Gate of Hell

Japan

geregisseerd door Teinosuke Kinugasa
met Kazuo Hasegawa, Machiko Kyô en Isao Yamagata

Tijdens de feodale 12de eeuw in Japan zal de samoerai Moritoh beloond worden voor de moed om zijn heerser te beschermen. Hij kiest voor de mooie, aristocratische Kesa, die helaas al getrouwd is met een andere samoerai. Moritoh tracht op allerlei manieren haar man te laten verlaten, maar net als bij hemzelf, is haar trouw onvoorwaardelijk.

avatar van jordybeukeboom
HONORARY FOREIGN LANGUAGE FILM AWARD (Oscar)

avatar van Filmkriebel
Kleine Japanse klassieker, die in de jaren '50 de Gouden Palm in Cannes won en misschien wel één van de eerste Japanse films in kleur was. Het verhaal bouwt zich erg traag op tot een dramatische climax. De kleuren en decors komen tot hun recht, maar het bijna bijbels verhaaltje rond het obsessief beminnen van de vrouw van iemand anders verrast niet meer. Niet onaardig om te zien maar verder niet wereldschokkend.

avatar van Poisonthewell
Dramaturgisch heeft t niet veel om het lijf, maar visueel is het een ware triomf! En met Hasegawa en Kyo zit het acteertechnisch natuurlijk ook wel snor.

avatar van Fikret8
Ook winnaar van de Golden Leopard award.

avatar van stephan73
In November een Blu-Ray release van Masters of Cinema!

avatar van Mochizuki Rokuro
joepie

avatar van Mochizuki Rokuro
't Wordt trouwens december (3 december om precies te zijn), hoewel sommige bronnen het op oktober houden. De MoC website krijg ik even geen beweging in.

Afschuwelijk lelijke kleuren. Had dit dan liever in zwart-wit gezien.

avatar van McSavah
Haha, de kleuren zijn juist de grote troef van deze film. Soms geen HD print gezien?

Jawel.

avatar van McSavah
Oké, smaakkwestie dus.

avatar van Spetie
De kleuren zijn soms best mooi ja, lekker fel en helder en voor mij persoonlijk wel verrassend, omdat ik niet wist dat Jigokumon een kleurenfilm was en dat ook niet verwacht had.

Het verhaal zelf had voor mij wel wat tijd nodig om op gang te komen. Het tempo is niet al te hoog en het duurt even voordat je de personages allemaal kent. De ontwikkelingen daarna maken het langzaam wel wat boeiender en af en toe komt er ook wat spaarzame actie in voor, maar echt heel geboeid werd ik uiteindelijk niet door.

Uiteindelijk is het allemaal wel aardig, maar in mijn ogen niet echt heel bijzonder, ook al heeft deze film destijds wel de nodige prijzen gewonnen.