• 11.701 nieuwsartikelen
  • 9.054.514 stemmen

Hell and Back Again (2011)

Documentaire | 88 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Afghanistan

Geregisseerd door: Danfung Dennis

Met onder meer: Nathan Harris en Ashley Harris

Gesproken taal: Engels

Plot Hell and Back Again

Fotojournalist en filmmaker Danfung Dennis liep een tijd mee met de Amerikaanse mariniers in Afghanistan en onthult de vernietigende impact die een kogel uit een machinegeweer van de Taliban op het leven van de 25 jaar oude sergeant Nathan Harris heeft. De oorspronkelijk als oorlogsrapportage begonnen film transformeert langzaamaan tot een intiem portret van één man die worstelt om zich weer in het burgerleven in te passen en zich daarbij geconfronteerd ziet met fysieke en emotionele problemen. ZIjn vrouw steunt hem daarbij door dik en dun.

logo tmdbimage

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Website (incl. clips).

avatar van russo

russo

aan de trailer te zien heeft het erg veel weg van armadillo maar dan met liters hollywood saus erover heen

avatar van Thomas83

Thomas83

Documentaires in oorlogsgebied vind ik altijd wel interessant. Ook hier zie je de camera in oorlogsgebied er behoorlijk dicht op zitten (zonder echt wat te zien te krijgen), maar de nadruk ligt duidelijk op marinier Nathan Harris, die we volgen tijdens zijn zware revalidatie nadat hij gewond is geraakt in Afghanistan. Duidelijk is dat zijn grootste problemen nog niet eens zijn fysieke ongemakken zijn, en dat hij juist op dat vlak eigenlijk het minst hulp krijgt op een of andere manier.

Toch had ik er veel moeite mee te sympathiseren met Nathan. Het is gewoon totaal geen sympathiek personage eigenlijk. Komt misschien niet uit het beste milieu en kan er zelf ook niet al teveel aan doen, maar eigenlijk is het gewoon een idioot. De soldaten in het algemeen wekken sowieso niet echt een snuggere indruk. Op een gegeven moment zegt een marinier bijvoorbeeld dat ze in Afghanistan wat geiten af hebben moeten schieten omdat ze mariniers aanvielen. Nathan die met een groot pistool en revolver in zijn handen poseert voor een Facebook-foto is ook niet echt een actie die ik hoog inschat.