Cold Comfort Farm (1995)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door John Schlesinger
met Kate Beckinsale, Eileen Atkins en Joanna Lumley

Als Flora Poste plotseling haar beide ouders verliest, blijft ze achter zonder een cent. Ze meldt haar goede vriendin Mrs. Smiling dat ze naar het platteland gaat om haar familie te bezoeken op de vervallen boerderij Cold Comfort Farm. Flora treft daar een volstrekte chaos aan, die wordt geleid door de ouderwets strenge Ada Doom. Maar Flora's komst betekent een totale ommekeer. Langzaam begint de boerderij weer te floreren, net als de bewoners. Bovendien krijgt Flora het te stellen met de geobsedeerde excentriekeling Mybug. Een deken van romantiek valt over Cold Comfort Farm en daaraan kan geen van de bewoners zich onttrekken...

gimli f
Wat een vreemd, lekker filmpje is dit!

Na Relative values op dinsdag werd ik op donderdag weer verblijd met een kleinschalig Brits filmpje van eenzelfde snit: satirisch en lekker ouderwets.

Ik was al gewaarschuwd: het zou volgens tv-gidsen en kranten een vreemd, maar ook erg grappig en goed filmpje zijn.
Dat is dus het geval!

Er doen bekende namen in mee:
Kate Beckinsale (wat is ze jong en mooi hier!), Stephen Fry (die ik zelf leerde kennen middels The Discovery of Heaven, maar die dus veel meer op zijn kerfstok heeft, zoals b.v. ook Blackadderfilms en de serie, en die in eerder genoemde Relative values eveneens van de partij is) in een goede rol,
maar ook:
Ian McKellen, in een geweldige rol als predikant, die op bijna duivelse manier zijn voordrachten houdt- super! Dit was voor mij pas de tweede film met McKellen diek ik zie (geloof ik), maar de man is werkelijk een subliem acteur.

Deze film is echt heel grappig, is sprankelend en lekker satirisch. Er zitten werkelijk schitterende beelden in van het Britse platteland a la de jaren '30, inclusief fantastisch stereotype ouderwetse boerderij.
Iedere persoon is vreemd, bevreemdend, ouderwets, iedere bewoner van de boerderij heeft helemaal niets met de zgn. hogere, of gegoede, standen van Engeland- en Beckinsale mag daar proberen wat verandering in te brengen...

Het is een bewerking van een boek van ene Stella Gibbons uit de jaren '30, waarin de Britse upper class op de hak wordt genomen.
Dat moest ik maar eens opzoeken, denk ik.

Hoe dan ook:
dit is werkelijk een schitterend portret van het Britse leven van vroeger, en eigenlijk wil ik iedereen die van mooie filmpjes houdt, aanraden om deze ooit eens te bekijken.
Ik geef voorlopig een 3,5, die bijna een 4 wordt.

neo (crew)
Subtiele en wat minder subtiele humor, dat is wat deze film laat zien. Een boel mooie karakters, vooral Beckinsale roept vertrouwen en sympathie op bij de kijker. Nou was het saitire gehalte nou ook weer niet zo hoog als gimli beweerd, of het kan aan mij liggen. Rufus Sewell is ook erg goed. Ik denk dat hij perfect zal zijn in een rol als psychopaat ofzo iets dergelijks met die uitpuilende ogen. Componist Lockhart reigt de boel aan elkaar met Alaric Jans achtige composities (denk The Winslow Boys), maar dan met een veel optimistischer karakter. 3.5 sterren

Goeie film waarin een jonge vrouw intrekt op de boerderij van haar tante, na het verlies van haar ouders. Alhoewel de plannetjes die ze maakt wel erg voorspoedig gaan, blijft het verhaaltje onderhoudend genoeg van deze typisch Britse film. Leuke, licht excentrieke personages die de cast met genoeg charme weet in te vullen.